Seminar

Füüsika teadusseminarid: „Loodusainete jätkusuutlik õpe uue õpikäsituse võtmes“

Teisipäevases füüsika teadusseminaril tutvustab TLÜ loodus- ja terviseteaduste instituudi füüsika hariduse lektor Neeme Lumi projekti „Loodusainete jätkusuutlik õpe uue õpikäsituse võtmes“. Seminari saab jälgida 16.02.2021 kell 14.00-15.30, ruumis T202 ning Zoomi vahendusel.

Loodus- ja terviseteaduste instituut

16.02.2021 kell 14.00 - 15.30

Lisa kalendrisse

iCal calendar

On üldteada, et meie koolides napib loodusainete õpetajaid. Teame sedagi, et huvi noorte hulgas loodusainete vastu on suhteliselt madal. Need kaks probleemi kahjuks võimendavad üksteist.

Neeme Lumi

 

Loodusaineid õpetatakse enamjaolt ikka eraldiseisvalt, jättes sageli kõrvale probleemipõhise lähenemise, kus fookuses on elulised, valdkondade ülesed teemad, mis õppijaid kõnetaks. Tekib suletud ring: pole piisavalt õpetajaid, kes innustaksid noori läbi õppijakesksete lähenemiste ja mõtestatud õppimise nägema oma tulevikku loodusainete valdkonnas. Seepärast ei saa ülikool piisavalt tudengeid loodusainete õpetajate õppekavadele, kellest võiksid välja kasvada innovaatilised õpetajad. Puudulikud on võimalused töötamaks välja täiendkoolitusi tegevõpetajatele. Samas on ülikool teinud märgatavaid samme didaktikaarenduse suunas. Heaks näiteks on EDUSPACE õppimis- ja õpetamislabor, mille eesmärk on toetada tõenduspõhist didaktika arendust tehnoloogiarikkas keskkonnas. See tegevus saab olla efektiivne juhul, kui erinevate instituutide juures tegutsevad didaktikalaborid, koondades nii haridustehnoloogilise, uurimusliku kui ka didaktilise pädevuse. Selleks, et eespool mainitud  probleemiring murda, on antud projekti eesmärk käivitada integreeritud loodusainete didaktikalabor.

Tänaseks oleme projekti esimese olulise eesmärgi realiseerinud – uuendanud  loodusainete labori tehnilist baasi.  Soetatud on 37 erinevat tooteartiklit. Enamjaolt on tegemist digitaalsete sensoritega, millega mõõta erinevaid füüsikalisi suurusi. Sensorid on kõik juhtmevabad ja võimaldavad uurimusi läbi viia õppija enda nutiseadmega, st. oleme lähtunud VOSK (Võta Oma Seade Kaasa) põhimõttest. Enamkasutatavaid sensoreid on kõiki 6 komplekti, mis võimaldab viia õpet läbi korraga mitmes grupis. 

Projekti edasine tegevus on seotud tehnoloogiaga rikastatud õpistsenaariumite loomisele, mida hakkavad koostama loodusainete õpetajakoolituse tudengid didaktikute juhendamisel. 

Seminari saab jälgida 16.02.2021 kell 14.00-15.30, ruumis T202 ning Zoomi vahendusel: https://zoom.us/j/98394472541

Projektist lähemalt

Projekti eesmärgid ja tegevused:

  • Uuendada loodusainete labori katsevahendite baasi, mis leiab kasutust nii taseme- kui ka täiendõppes, samuti gümnaasiumitasemel loodavates huviringides;
  • Koostöös didaktikute-hariduspsühholoogide-tegevõpetajate-üliõpilastega luua õppijakesksed õpistsenaariumid, mida piloteeritakse koostöös õpetajahariduse tasemeõppe tudengitega projektipäevadel, gümnaasiumiõpilastele suunatud huviringis ning tegevõpetajatele mõeldud innovatsioonilabori tüüpi koolitustel;
  • Luua loodusainete didaktikalabori virtuaalne keskkond, mis koondab endas nii loodavaid õpistsenaariumite kogumikke, erinevaid juhendmaterjale labori katsevahendite sisukaks rakendamiseks õppetöös, õpistsenaariumite mõju uuringute metoodikaid, uurimisinstrumente kui ka tulemusi. 

Projekti strateegiline tähtsus

Kuna projekti eesmärk on toetada didaktikaarendust ning edendada tõenduspõhist haridustehnoloogilise innovatsiooni rakendamist loodusainete valdkonnas, panustab projekt mitmesse TLU arengukava 2020-2022 eesmärkide saavutamisesse: arendada loodusteaduste ja tehnoloogiavaldkonna ainete õpetamise didaktikat, arendada interdistsiplinaarseid uurimisgruppe muutuva õpikäsituse alase uurimisvõimekuse tõstmiseks ning luua vahendeid ja keskkondi, et analüüsida andmeid, mis toetavad tõenduspõhist innovatsiooni koolis.
Projekti tugevus:

Projekti tegevustes on kesksel kohal valdkondade ülene koostöö. Töörühm on interdistsiplinaarne ja sellesse kuulub kokku 13 õppejõudu-didaktikut kolmest erinevast instituudist: Loodus- ja terviseteaduste instituut, Haridusteaduste instituut ja Digitehnoloogiate instituut. Projekti ajaline kestus on:  01.09.2020-31.05.2023.