3. Infopoliitika väljatöötamine



Iga organisatsioon on omanäoline, tegutseb teatud sektoris, on mõjutatud erinevatest turutingimustest, on eripalgelise koosseisuga, väljakujunenud kultuuri ja juhtimisstiiliga, erineb oma suuruselt ja eesmärkidelt, on erinevas arengufaasis ja erisuguste inforessurssidega.

Pole olemas ka standardiseeritud infopoliitikaid, mida saaks vahetult rakendada.

Seetõttu peab iga organisatsioon looma oma infopoliitika dokumendi, kuigi aluseks võib võtta teiste loodud mudeleid. Kokku tuleb leppida põhimõtetes, mida konkreetses organisatsioonis kõik olulised isikud jälgivad ja järgivad, arvestades just selle organisatsiooni püstitatud eesmärke.

Poliitika peaks suunama inimeste mõtlemist sellest, kuidas organisatsioonis kasutada informatsiooni (ja teadmisi).

Infopoliitika väljatöötamine eeldab sügavaid teadmisi organisatsiooni olemusest ja identiteedist – milline on organisatsiooni formaalne ja mitteformaalne struktuur, juhtimisstiil, kultuur ning inimestevahelised suhted, infokultuur ja infojuhtimise senine korraldus, töötajate ja organisatsiooni teadmised, oskused ja infovajadused, infotehnoloogiline varustatus jms. Oluline on tunda organisatsiooni väliskeskkonda, selle mikro- ja makrokeskkonna olulisemaid tegureid.

Infopoliitika väljatöötamisele peab enamiku autorite arvates eelnemagi organisatsiooni alusuuring, mis selgitab ühtlasi välja organisatsiooni üldised eesmärgid, ülesehituse ja kultuuri – kehtivad normid ja väärtused.

E. Orna, kes infopoliitika väljatöötamisel rõhutab organisatsiooni kõigi aspektide ja sellest toimuvate dünaamiliste infovoogude protsessi analüüsimist, eristab infopoliitika väljatöötamises nelja põhietappi:

  • Alusuuring (organisatsiooni eesmärgid, struktuur, kultuur kui auditi lähtekoht)
  • Infoaudit (mis katab osaliselt infokaardistuse funktsioone, kuid läheb kaugemale, selgitades välja infovood, inimressursid ja kasutatava infotehnoloogia)
  • Tasakaalutabeli /-lehe loomine (infoauditi käigus saadud tulemuste võrdlemine organisatsiooni eesmärkidega, positiivsete ja negatiivsete seoste väljaselgitamiseks)
  • Poliitika loomine (infopoliitilise dokumendi väljatöötamine, mis on aluseks strateegilistele suundade valimisele ja infostrateegiate koostamisele ning infojuhtimisele ning –kasutamisele tulevikus).


Alusuuring infopoliitika väljatöötamiseks eeldab kavandamist – mida on vaja teada saada ja kuidas seda välja selgitada?

Nii näiteks on iga küsimuse puhul oluline ette kavandada, kuidas sellekohast teavet organisatsiooni kohta saadakse, millistest dokumentidest, kelle käest, milliste meetoditega (küsitlus, intervjuu, dokumentide analüüs jms).