Eesti rahvakunst käelises tegevuses koolieelses eas
Rahvariietega on kokku puutunud enamus inimesi, kandes neid ise või
nautinud laulupidude vaatepilti. Milline tähendus on rahvarõivastel,
rahvakunstil ja kuidas seda lastele lähemale tuua? Püüame üheskoos
leida võimalusi selle teema avardamiseks.
Vanasti oli rahvarõivas talupojarõivas, mida kanti nii argi- kui
pidupäevadel. Kihnu kannab rahvarõivaid veel tänagi. Meieni on jõudnud
teadmised enam naiste pidulikust riietusest, vähem meeste rõivastusest.
Tavaliselt pärandasid emad oma käsitööoskused edasi tütardele ja
seetõttu on paljud rahvariided põlvest- põlve ühesugused. Anti edasi
erinevaid rahvatarkusi, kombeid, mänge ja meisterdamisoskusi.
Seome rahvakunsti ning käelise tegevuse läbi lugude rääkimise meie
esivanemate kommetest. Lisaks rahvusliku traditsioonide hoidmise tuleb
iga tegevuse juures tähelepanu pööratud ka:
• töövõtete, tehnikate ja teemade kordamisele käelises tegevuses,
• laste peenmotoorika arendamisele,
• fantaasia, reaalsuse ja loovuse tajumisele teemade valikul,
• huumori, mõistatuste ja kujundite kaasamisele,
• laste ealiste iseärasuste arvestamisele koolieelses eas.
Hoiame meie rahvuslikud traditsioonid alles,
Gled-Airiin Saarso

Seitse rahvast, seitsmed rõivad, Tomberg, R, Tallinn, Kunst 1983
Kultuur ja traditsioon, Viires, A,. Tartu, Ilmamaa, 2001
Eesti rahvakultuur, Berg, E, Hiiemäe, M Teine, täiendatud trükk. Tallinn: Eesti Entsüklopeediakirjastus, 2008
Eesti rahvakunst: peajooni vana-eesti kunstkäsitööst, Kadak, T, Tartu, Eesti Kirjanduse
Selts, 1936
Eesti rahvarõivad, Eesti NSV Teaduste Akadeemia Etnograafia muuseum, Ajaloo instituut, Eesti riiklik kirjastus, Tallinn 1957
Eesti Rahvarõivad, Tln, Eesti Raamat1981, M Kaarma
Heegeldatud äärepitsid, Aljasmets, E, Tln Koolibri, 1992. 111.
Kindad. Tallinn, AS Mats, Kivilo, L. (1992).
Eesti vööd, Tartu, Ilmamaa, Eevi Astel.1998
Kudumid, Konsin, K, Eesti rahvakunst. Tallinn: Kunst 1979
Eesti rahvapärane taimornament tikandis, Vunder, E. Tallinn, Kunst 1992
Tikand Eesti rahvakunstis, Linnus, H. Tallinn, Eesti Riiklik Kirjastus 1995Eesti tikand, Tammila. S, Lutsepp, E, Tallinn, Varrak 2010
Eesti sõled, Kaalu Kirme 1986
Eesti rahvuspärased ehted, Kaalu Kirme
Eesti rahvapärased hõbeehted, Estonian National Silver Jewellery 2009
Talulaste mänguasjad, Piiri, R, Tartu, OÜ Vali Press, 2006
Muhumaa: loodus, aeg, inimene, Rullingo, A,. Tallinn, Eesti Entsüklopeediakirjastus,
2001
Käsitöö lapse igakülgse arengu toetajana, Kukk, K, TPS, 2004
Isetegevus ja individuaalne tööviis, Käis, J, Kirjastus: Koolibri 1992
Kujutav looming laste arengus, Liigmann, E, Haridus1991, 12
Koduloo põhimõtte rakendamine ning kodu ja selle ümbrusega seotud teemade käsitlemine lasteaias, Põlluste, M, Tartu: AS Atlex 2003
Mustrite võlumaailmas, Rekkaro, A, Tallinn Koolibri 1992
Mängime kirjutamist, Raadik, S, Tallinn Tea Kirjastus 2010
Laste oma avastamisraamat, Jäger, J. Sundsten, B, Tallinn, Ilo 2003
Mänge siit ja seal, Mänd,M,. Tallinn, Ilo 2005
Ühise pere lapsed, Raidma, L, Tallinn, Valgus 1985
Väärtushinnangud ja esteetilise keskkonna loomine läbi kunstitegevuste lasteaias, Allandi, A
Esi – ja algõpetuse didaktika, Brotherus, A. Hytönen, J. Krokfors, L, TPÜ Kirjastus, 2001
Arengupsühholoogia alused, Butterworth, G , Harris, M, Tartu Ülikooli Kirjastus, 2002
Lapsekeskne kasvatus, Hytönen, J, TPÜ Kirjastus 2000
Kuldernupp, E. (2009). Õppe- ja kasvatustegevuse valdkonnad, Riiklik Eksami ja Kvalifikatsioonikesku, Kulderknupp, Tallinn, Studium, 2009
Üldoskuste areng koolieelses eas, Riiklik Eksami ja Kvalifikatsioonikeskus, Kulderknupp, E, Tallinn: Studium 2009
Kirjatus Avita väljaanded, autor Gled- Airiin Saarso
Sari "Meistrimehed oleme I-IV"
"Meistrimehed oleme õpetajaraamat"
"Kevadised Meisterdused"
"Sügisesed meisterdused"
"Talvised meisterdused"
www.erm.ee
www.estonica.org
www.folkart.ee
www.isetegija.net
www.kullaketrajad.net
www.teatoimeta.ee
www.vmaarja.ee
Eriline tänu TPS üliõpilastele, teemade käsitlemisel on allikatena kasutatud nende loomingut.
Litsenseeritud: Creative Commons Attribution 3.0 License
Eesti rahvakunst käelises tegevuses