Uurimissuunad haridustehnoloogias
Seminar XIII 09.02. .07
Pilve Kängsepp
Pealkiri:
The role
of educational software as a support for teaching and learning
conversations. Õpitarkvara roll suhtlemise õpetamise ja
õppimise toetajana.
Autor: Rupert
Wegerif Professor of Education ( Open University Milton Keynes MK7 6 AA.UK)
http://www.rupertwegerif.name/
Allikas:Computer&Education
43 (2004)179-191
Eesmärk: Tegemist
on uurimusliku artikliga, mis keskendub algklassiõpilaste suhtlemise
toetamisele arvuti kaasabil. Keskendutakse mõistetele arvuti kui masin
(objekt), mis peab osalema tegevuses kui inimene (subjekt). Püstitati hüpotees,
et stimuleerimine arvutiga ja sobivalt
valitud õpitarkvaraga abistab õpilasi õppimises.
Kellele: õpetajatele
Uuringutüüp: kvalitatiivne ja kvantitatiivne
Uurimuse eesmärgid: uuriti, kuivõrd arvuti saab toetada algklassiõpilasi omavahelises
suhtlemises ja aidata teadmiste omandamisel. Uurimusega tahetakse tõestada, et
arvuti mängib oma tarkvaraga unikaalset rolli toetades õppimise ja õpetamise
dialoogi.
Võtmesõnad: Koperatiivne/kollaboratiivne õppimine, algharidus;
inimene-arvuti suhe; klassiruumis õpetamise parandamine; simulatsioon
Töö metoodika:
Valim koosnes 119
algklassi õpilasest.129 õpilast
osales kontrollgrupis.
Eksperiment kestis ühe aasta ja viidi läbi matemaatikas ja loodusainetes.
Tulemuste hindamisel lõhtuti videosalvestuste materjalidest ja
transkriptsioonianalüüsist. Kvalitatiivsed andmed näitasid õpilaste õppimist kasutades dialoogi töötades ümber
arvuti. Kvantitatiivsed andmed näitasid märkimisväärseid edusamme õppimises.
Artiklis on ära toodud üks näide loodusainetest ja üks kodankuõpetusest.
Uuringu protseduur :
Avatud
ülikoolis töötati välja tundide plaan ja IKT-
põhised tegevused
vastavalt loodusteaduste ja matemaatika ja kodanikuõpetuse
õppekavale. Õpitarkvara oli välja töötatud
varasemates uurimustes. Meeskond töötas
eelnevalt õpetajatega, viies läbi diskussioone nn
jututundides, valmistades
ette õpilaste tööd väikestes gruppides ümber
arvuti ja kehtestades reegleid
selleks. Pärast seda anti ICT tunnid klassiõpetajatele, kes
organiseerisid
rühmatööd ümber arvuti. Täpsemateks
kvalitatiivsete andmete saamiseks valisid õpetajad igast
klassist kolm õpilast (2 tüdrukut ja 1 poiss)
töötama
arvutiklassis erinevate ülesannetega videosalvestuseks. Need
rühmad tegelesid
loodusteaduse ja kodanikuõpetuse küsimustega.
Arvutiprogrammis täitis esimeses
variandis tuutori ülesandeid kõnelev lutikas, kes juhtis
õpilasi vestlema.
Valede vastuste korral aga suunas õpilased virtuaalsesse
laboratooriumi ja õpilased pidid pärast põhjendama,
miks nad valesti arvasid.
Teine
teema oli kodanikuõpetusest. Seal pidid õpilased arutama
ühe poisi
käitumist, kes oli varastanud. Lisaks sellele
analüüsisid nad seda käitumist
lähtuvalt erinevate inimeste seisukohast (poisi ema jne) ja
lõpuks siis jõudsid õigele järeldusele.
Tulemused: Mõlemat gruppi nii eksperimentaal kui ka kontrollgruppi testiti enne ja pärast uurimust ainetestiga loodusainetest. Andmeid töödeldi ANCOVA-ga (analysis of covariance). Analüüs näitas, et eksperimentaalklassi tulemused erinesid märkimisväärselt kontrollklassi tulemustest (P= 0.002). Kvalitatiivsetest tulemustest järeldati, et õige pedagoogika ja õpitarkvara korral saab arvutit kasutada mitte ainult rühmatööks, vaid ka õppekavas ettenähtud teemade õpetamisel. Püstitatud hüpotees leidis kinnitust.
Viited: Viidatud
on 32 algallikale
Isiklik arvamus: väga
hästi organiseeritud uurimus kuna kasutati nii kvalitatiivseid kui ka
kvantitatiivseid uurimismeetodeid. Valmistati ette õpetajad ja õpitarkvara
pärines eelnevatest uurimustest. Õpilasi testiti eelnevalt ja pärast katseid.
Hüpoteesid leidsid kinnitust. Puudusid ainult kvantitatiivse uurimuse andmed,
aga selles artiklis ei olnudki see eesmärgiks seatud. Kvalitatiivsete andmete kogumiseks oli ka ainult kaks
näidet. Kirjandus oli soliidne.
Uurimus oli tehtud põhjalikult ja kirjanduslikud allikad olid usaldusväärsed.
Väga huvitav.