Lisamaterjal

Lisamaterjaliga tutvumine süvendab sinu teadmisi käsitletud teemast

 

Vaimsete oskuste kujundamine teooriaõppes

Õpilaste vaimsete oskuste kujundamisel teooriaõppes tuleb arvestada järgmist (Tarraste 2003: 31 - 34):

1. Milles seisneb õppurite iseseisva tegutsemise valmidus?

Õppurite iseseisvus praktilises töös sõltub nende valmisolekut otsustusi vastu võtta. Otsustusi tuleb teha nii töötoimingute orienteerumisosa käigus (mis järjekorras, milliste vahenditega, milliseid tingimusi arvestades jne toimingut sooritada) kui ka toimingu sooritamise käigu ja tulemuste kvaliteedi hindamisel ning sellest tulenevate korrektiivide tegemisel.

Otsuste tegemine nõuab vastavaid vaimseid oskusi ja vilumusi. Seega võib öelda, et õppurite iseseisva tegutsemise probleem taandub teadmiste omamise kõrval vaimsete oskuste valdamisele neid teadmisi rakendada. Tõepoolest, sensomotoorsete vilumuste tagasihoidlik valdamine ei takista veel õppuritel toimingut sooritamast, kuigi tulemus võib olla madala kvaliteediga, kuluda võib palju aega või sooritaja väsib liigselt. Seevastu niipea, kui õppur ei oska mingit vajalikku otsustust vastu võtta, jääb toiming sooritamata.

2. Miks ei piisa otsustuste vastuvõtuvalmiduse (vaimsete oskuste) kujunemiseks praktikaõppe käigus tehtavatest õppetöödest?

Õppetöökojas sooritatavate harjutuste ja õppetööde puhul jaguneb kulutatud aeg vaimse ja sensomotoorse tegevuse vahel suure ülekaaluga viimase kasuks, isegi kuni kümnekordselt. On arusaadav, et sellises olukorras jääb aeg vaimsete oskuste kujunemiseks napiks. Teooriaõppe käigus, kus aega ei kulu töö sensomotoorse iseloomuga teostamisele, saab kogu aja kulutada otsuste vastuvõtmise harjutamisele. Vähetähtis ei ole ka asjaolu, et praktikaõppe käigus kujuneb otsustuste tegemise oskus välja ainult seal tehtavate tööde osas, pealegi ainult seal valitsevate tingimuste kohaselt. Teooriaõppe ülesannetega saab aga õppureid väga erinevaisse situatsioonidesse seada. Kõigele lisaks pole õppetöökojas, veelgi vähem ettevõttes, sobivaid tingimusi vaimseks harjutamiseks.

Teooriaõppetund/Meidi Sirk