Sümbolid

Tegemist on Hiinas tänapäevani ülipopulaarsete lihtrahvale mõeldud piltidega, mida kingiti üksteisele igaks elujuhtumiks ja mis sisaldasid hulganisti keerulises sümbolite keeles edasi antud häid soove.

Voodi Isand ja Voodi Emand

Pildil on kujutatud abielupaar: Voodi Isand ja Voodi Emand. Altaril ja altari ees on õnneliku abielupaari lapsed.

Altaril, kahe poisifiguuri vahel seisab anum, millesse suunduvad jooned, mis skemaatiliselt ühendavad abielupaari rõivaste käisejooni. See on paari elujõu sümboolne ühendus.

Emanda kõrval on noor naine sümboolse sauaga „Reuyi“. Abielupaari peade vahel on poiss hõbedakangidega käes „Yuan bao“ (Hõbedakangid). Poisi pea kohal on kujutatud lõpmatuse sõlm, mis sümboliseerib selle rikkuses elava perekonna põlvkondade pidevat katkematut sidet.

Altari ees on veeanum kahe poisiga.

Voodi isandale ja Voodi Emandale ohverdasid hiinlased kolmandal päeval peale õnnelikku sünnitust. Nende jumaluste kultus on Hiinas tuntud X sajandist.

 


Ajalooallikad jutustavad, et filosoof Men Tszõ ema pärines suursugusest perekonnast ja oli väga kõrge moraaliga. Oma pojast tahtis ta kasvatada haritud meest. Kui poiss oli väike, elas perekond kalmistu lähedal ja poiss armastas mängida matuseid. Ema oli arvamusel, et see ei ole tema pojale kohane. Ta üüris toa turu lähedal. Poeg hakkas mängima kaupmehi, mis samuti ei meeldinud emale.

Siis kolis perekond kooli kõrvale ja poiss hakkas usinalt tegelema teadusega.

Pildi keskel on avatud kirjarull, millel on küla taustal kujutatud Men Tszõ pere kolimist kooli lähedale. Väike Men Tszõ ulatab emale raamatut. Vana teenijanna kannab kaelkookusid varanatukesega.

Ülejäänud pildi ruumil on kujutatud viit suurt hieroglüüfi, mis on lahti seletatud vastavate sarnaselt kõlavate loomade, lindude ja taimedega.

Need viis hieroglüüfi on Konfutsiuse õpetuse aluseks: Geng – Humaansus, Yi – Kohustus, Li – Inimese käitumisnormid ühiskonnas, Zhi –Mõistus, Xin –Usk.

Humaansust kujutatakse talle imetava lambana männi juures. Kohustus on kujutatud põdrana, sest põder hääldatakse lu nagu ka auaste, mis sümboliseerib ametniku asendit valitseja ees.

Ametniku karjääri sümbolina on kujutatud bambust.

Hieroglüüf Fu (Nahkhiir) on homonüümiks Fu õnne tähenduses.

Inimese käitumist ühiskonnas sümboliseerib harakas ja meihua-hiina ploom. Harakas kädistab ja hoiatab viisakalt, kui majja saabuvad külalised. Harakas meihua õitega on peatsete pulmade ennustaja.

Mõistus on kujutatud ämblikuna koos ämblikuvõrguga. Silmas on peetud ämbliku oskust punuda peent võrku.