Soovitused algajale ja terviseriskid

iDevice ikoon

Väga oluline on suusatamisel ka õige sporditehnika. Õige tehnika valdamine on kasulik mitmel põhjusel:
- hea tehnika korral kulutatakse sama maa läbimiseks vähem energiat
- väiksem vigastuste ja kukkumiste oht
- hea tehnika võimaldab suusatamisest mõnu tunda.
Suusatamisega alustamisel oleks soovitav algul meeldivaid kaaslasi otsida. Paaril esimesel nädalal on kindlasti oluline õige suusatamisoskuse omandamine. Esialgu suurendatakse treeningu kestvust, alles kuu aja pärast võib suurendada veidi kiirust.

Soovitused algajale:
• esimesed ja viimased 10 min sõita aeglasemalt
• esimestes treeningtundides sõita aeglaselt
• söömata või haiglasena mitte sõitma minna
• enne treeningut ja treeningu ajal tarbida vedelikku


Suusatamisel ka terviseriskid

Vaatamata õigele riietusele ja organismi tugevale koormusaegsele ainevahetusele võivad suusatamisega kaasneda siiski ka tervisehäired. Külma ilmaga võib esineda kõrvade, nina ja jalgade külmumist. Seepärast ei soovitata suusatama minna, kui temperatuur on alla 20 kraadi. Külma õhu sissehingamine võib ärritada hingamisteid, seepärast peaksid just astmahaiged ettevaatlikud olema.
Kukkumisel võib esineda õlaliigese, käepiirkonna ja hüppeliigese vigastusi. Kindlasti peab rajalt ära tulema, kui esineb mingi tervisehäire. Eriti tähelepanelikud peaksid olema südamehaigustega suusatajad.


iDevice ikoon Väldi kukkumisi ja ohtusid suusatamisel
  • Ohutum on mäest alla laskuda põlvedest pisut kõverdatud jalgadega. Kukkumisvõimalus on suurem ja ohtlikum siis, kui rada on jäine ja kiirus liiga suur.
  • Kukkumisel tuleb kehaasend kindlasti kiiresti madaldada ning hoida kepiteravikud taga, kusjuures kõige ohutum on kukkudes vajuda taha ühele küljele.
  • Rühmas või grupis sõites on oluline hoida pikivahet, mille pikkus oleneb raja olukorrast ning profiilist ja mäe raskusastmest. Kui laskumine on lauge, võib vahe olla väiksem, järsemal ja paljude pööretega rajal peab aga vahe olema eessõitjaga suurem-
  • Lahkudes grupis, pekas neile sellest tedama andma, kuid hõreda asustusega ja võõral maastikul ei tohiks lahkuda üksinda.
  • Suusatamise ajal ei tohiks higisena seisma jääda. Pikema peatuse korral on soovitav selga panna kuiv vahetussärk, mis soojatunde tekitaks.
  • Suustamatka marśuut olgu juhtil õigesti määratletud, läbimata ohtlikke paiku, ületamata võimalusel veekogusid, arvestab osalejatega- koormus, aeg, läbitud distants ja maastiku profiil.