Page 13 - Kriitilise teooria käsiraamat
P. 13
Koostajate saatesõna 13
Kuna kriitiline teooria on niivõrd lai ja keeruline uurimisvald- kond, siis läheneb „Kriitilise teooria käsiraamat“ oma eesmärgi täit- miseks teemale kahel viisil. Esmalt aitab see saada ülevaate laiadest üldistest valdkondadest, näiteks narratoloogiast või postkolonia- lismist. Teiseks annab see konkreetset teavet võtmefiguuride, nagu näiteks Jacques Derrida ja Edward Saidi, või teoreetiliste terminite, nagu näiteks erimeelsuse [différend] ja risoomi kohta. Niisugusel moel on see käsiraamat midagi enamat kui tavaline leksikon, sest asetab üksikute märksõnade definitsioonid laiemasse selgitavasse konteksti, mis joonistab täpsemalt välja nende tähenduse ja tähtsuse.
Raamatu esimene pool koosneb esseedest, mis järjest loetuna annavad pildi nüüdisaegse kriitilise teooria ulatusest ja eesmärki- dest ning kaardistavad ka selle arengut humanitaarteadustes. Need esseed toovad välja kesksete liikumiste ja kultuurikäsitluste põhi- jooned ning uurivad teoreetilise analüüsi peamisi valdkondi, tut- vustades nende kaalukamaid õpetusi ja mõjukamaid esindajaid, ning vaatlevad, millist mõju on need kriitilisele tegevusele aval- danud. Kõikide esseede lõpus on edasise lugemise soovitused, mis hõlmavad nii tähtsamaid algtekste kui ka hõlpsamini mõistetavaid sissejuhatusi. Esimese osa esseed üheskoos annavad lugejale krii- tilises teoorias tugeva aluspõhja ja hea ülevaate sellest, kust leida detailsemaid käsitlusi mingitest ideedest, teemadest ja mõtlejatest.
Raamatu teise poole moodustab kriitikateooria leksikon, mis koosneb ligi kahesajast mõiste- ja isikuartiklist; tõenäoliselt puu- tuvad üliõpilased oma õpingute käigus nendega kokku. Läbivaks eesmärgiks on anda selgeid definitsioone, milles sisalduv informat- sioon oleks kasulik nii tavalugejale, kes tahab uue nime või termini kohta selgust saada, kui ka kriitilise teooria spetsialistile, kes otsib viise edasiminemiseks. Enamikule pikematest artiklitest on lisatud ka lugemissoovitused nende jaoks, kes tahavad saada ideede või teo- reetikute kohta üksikasjalikumat teavet.