Kuidas turundada liidrit? (Mari-Liis Jakobson)

Paljude, eeskätt poliitikakaugemate, inimeste jaoks võib parteijuht olla mitte üksnes erakonna esindusfiguur, vaid lausa erakonna kehastus. Sageli küsitakse peale valimisi, kas halva tulemuse teinud erakonna juht peaks võtma vastutuse ning tagasi astuma. Kuivõrd aga saab valimistulemusi üldse mõjutada üks inimene, isegi kui ta on erakonna esimees? Selle üle arutleb Tallinna Ülikooli ühiskonnateaduste instituudi poliitikasotsioloogia dotsent Mari-Liis Jakobson.

Jüri Ratas

Mitmetes riikides läbi viidud uuringud viitavad, et valimisotsust mõjutab olulisel määral see, milliseid isikuomadusi erakonnajuhtidele omistatakse. Politoloogias on hakatud rääkima suisa liidriefektist ehk sellest, et inimesed vahetavad erakondlikku eelistust lihtsalt seetõttu, et teise erakonna juht on niivõrd sümpaatne.

Kui algselt seostati liidrite kasvavat tähtsust ennekõike USA poliitikaga, siis mitmed hilisemad uuringud on viidanud, et sel nähtusel on palju laiem kandepind. Liidrite ja just nende isikuomaduste tähtsuse kasv tuli väga kujukalt välja näiteks Amanda Bittneri analüüsist, mis tugines 19 riigis läbi viidud sajal valimisuuringul. Seda mõju on hiljem kinnitanud ka paljud teised Euroopa riikides läbi viidud uuringud.  

Võib-olla iseäranis alarmeerivalt kõlavad need uuringud, mis näitavad, et keskmiselt on valijate jaoks liidrite kompetentsusest olulisemadki nende isikuomadused ja see, kas neid tajutakse nii-öelda soojade inimestena. „Soojadeks“ isikuomadusteks peetakse näiteks õiglust, ausust, omakasupüüdmatust, siirust, tagasihoidlikkust ja meeldivust. Eks seepärast ole poliitilise turunduse valdkonnas välja töötatud lausa katalooge erinevatest väärtustest, mida poliitilised liidrite puhul atraktiivseks peetakse ning strateegiaid, mille abil üht või teist isikuomadust rõhutada.

Liidrikesksust võimendab veelgi meedia, sest enamik inimesi poliitiliste liidritega vahetult ei kohtu. Loes Aalderingi ja tema kolleegide Hollandis läbi viidud uuring viitab, et erakonnajuhtide positiivne meediakajastus aitab tõsta erakonna toetusreitinguid, samas kui nende negatiivne kujutamine toetust kahandab. Ainus erandlik olukord on valimiste eelne aeg: siis võimaldab positiivne kajastus toetust tõsta, aga negatiivne kajastus ei mõju nii tugevalt. Siis kujundab meedia kõrval liidri imagot ka valimisreklaam.

Aga loomulikult on liidri kuvandi ja meediasuhete kõrval veel palju teisigi olulisi faktoreid, mis erakonna käekäiku mõjutavad. Poliitilise liidri puhul on väga oluline ka poliitilise eestvedamise oskus ja suutlikkus poliitikaid põhjendada. Samuti näiteks erakonna organisatsioon ja poliitiline strateegia. Ilma nendeta võib küll olla efektne liider, kuid puudu jääb efektiivsest poliitikast.