Õppeotstarbelised ja arenduslikud mõttetalgud

Õppeotstarbelised mõttetalgud võivad olla nii:
  • teemakohase õppeprotsessi üksikelemeniks (eriti minivormid) kui
  • moodustada teemakäsitluse põhitelje (olla põhimeetodiks, ulatudes läbi kogu teema ning põimudes, vajadusel õpilaste isesisva ja klassivälise rühmatööga ning õpetaja või meedia vahendusel pakutava nö programmilise lisateabega).
Arenduslikud mõttetalgud on näiteks:
  • kooli õppekava ja ainekava ühisaluste loomine ning põhiseisukohtade sõnastamine,
  • kooli arengukava, eriti selle visiooni ja missiooni ning põhiliste arengusuundade ja tegevuskava loomine,
  • õpilasomavalitsuse ja õpetajate-juhtkonna ühistegevuse aluste ja tegevuskava genererimine jmt.

Meetodi tugevuseks on eelkõige:

  • aktiivne osalus, osalusefekti (sh vastutus) ilmnemine, sotsialiseerimine
  • teadmiste-võimete jm aktualiseerimine
  • transformeeriv ja multidimensiooniline
Probleemid mõttetalgute (ka lühivormide) korraldamisel on eelkõige:
  • tehnilised,
  • osalejate arvuga seotud (piisav, mitte liiga suur või väike),
  • ruumi paindliku ümberkorraldamise võimalustest tulenevad,
  • esitluste jaoks vajalike materjalide olemasolu,
  • piisava aja olemasolu ja ajalise kava sobitamine nt kooli päevakorraga,
  • mängujuhi, rühmajuhtide kogemuse ja isikuomadustega seotud.
Koolis lisandub viimasele ka õpetaja spetsiifiline positsioon, mis mõnikord muudab nö paguniteta osalemise keeruliseks kui mitte võimatuks.