Page 115 - Parimad teadustööd 2013/2014
P. 115
TALLINNA ÜLIKOOLI ÜLIÕPILASTE 2013/2014. ÕPPEAASTA PARIMAD TEADUSTÖÖD / ARTIKLITE KOgUMIK TERVISETEADUSED
LASTE RÜHIHÄIRED JA NENDE SEOS LIHASVASTUPIDAVUSEGA PÕLTSAMAA ÜHISGÜMNAASIUMI NÄITEL
POOR POSTuRE IN CHILdREN ANd ITS CONNECTION WITH MuSCuLAR ENduRANCE IN THE EXAMPLE OF PÕLTSAMAA ÜHISGÜMNAASIuM
Tiia Jürisoo
II koht magistritööde kategoorias
Sissejuhatus
Korrektne rüht tagab meile sirge selja ja normaalsete kõverustega lülisamba ning koos sellega parema tervise kõrge vanaduseni. Head rühti aitavad hoida keretüvelihased ehk stabilisaatorlihased (Johnson 2012).
Lasteaia- ja koolilapsed on rühihäirete ennetustegevuse osas väga oluline sihtrühm, kuna just selles eas toimub intensiivne skeletisüsteemi kasvamine ning areng, samuti kujunevad välja peamised harjumused ja hoiakud nii elustiili kui tervisekäitumise osas (Maasalu, Märtson 2008).
Kirjandusest võib leida rühiuuringuid põhiliselt küfootiliste ja lordootiliste häirete kohta (dejanovic jt 2013), kuid pole leida uuringuid rühi üksikkomponentidest, mida oleks vajalik märgata, et leida üles nõrgad kohad kehahoius. Lähtuvalt sellest on artikli aluseks oleva uurimistöö eesmärk uurida 9−14-aas- taste laste rühti ja selle seoseid lihasvastupidavusega, et selgitada välja rühis esinevad kõrvalekalded ja nende seos rühti toetavate stabilisaatorlihaste võimekusega.
Tulenevalt ülaltoodud eesmärgist püstitati alljärgnevad ülesanded.
1) Selgitada välja vaatlusaluste igapäevane füüsiline aktiivsus ja rühiga seotud harjumused.
2) Selgitada välja uuritavate rühis esinevad kõrvalekalded nii külg- kui tagantvaates.
3) Hinnata uuringus osalevate laste stabilisaatorlihaste vastupidavust.
4) Võrrelda stabilisaatorlihaste vastupidavuse erinevust normaalrühiga ja rühi kõrvalekalletega lastel.
Metoodika
uuringus osales 134 last vanuses 9−14 aastat Põltsamaa Ühisgümnaasiumist. Kõik uuritavad vaatlusalu- sed olid terved. Ülaltoodud vaatlusalustest moodustati 5 gruppi: 1. grupp − 3. klassi poeglapsed ja tütar- lapsed; 2. grupp − 5. klassi tütarlapsed; 3. grupp − 5. klassi poeglapsed; 4. grupp − 7. klassi tütarlapsed; 5. grupp – 7. klassi poeglapsed.
Tabel 1. uuritavate keskmised antropoloogilised näitajad ± standardhälve
Grupid
1. 21 õpilast
2. 32 tütarlast
3. 24 poeglast
4. 27 tütarlast
5. 30 poeglast
Vanus
9,52 ± 0,51 11,3 ± 80,49 11,54 ± 0,51 13,44 ± 0,51 13,52 ± 0,51
Pikkus
138,52 ± 10,31 151,59 ± 8,55 154,53 ± 10,92 163,81 ± 5,39 169,31 ± 9,4
Kaal
34,10 ± 5,36 41,75 ± 9,31 46,33 ± 10,68 53,41 ± 11,04 59,14 ± 10,7
BMI
17,95 ± 3,26 18,06 ± 3,03 19,27 ± 3,21 19,79 ± 3,29 20,58 ± 3
115


































































































   113   114   115   116   117