Kokkuvõtteks

Teadmusloome mõttes on iga inimene tahes või tahtmata multidimensioonilises õpiruumis. Kes õpib vanaisalt-vanaemalt ahjukütmise nippe, kes pannakse järsku haridus- või maanteede ministriks, kuigi eelnev kogemus ja eriala on näiteks ajaloo või keemia vallast, uurija ja õppejõu tegevusest.

Kool kui multidimensiooniline õpiruum
(multidimensional learning space).
Multidimensioonilisus tähendab süsteemilähenemisest tulenevat avatud süsteemi kuuluvat aspektide paljusust. Organisatsiooni (kooli) vaatepunktist tähendab see üheaegset keskendumist nii iga õpilase arendamisele, kodude kasvatuslikule toetamisele, õpetajate ja personali individuaalsele arendamisele, koostöövõrgustike ja tiimitöö kujundamisele, juhtimise ja osaluse täiustamisele, õppimist nii õpetatavas teadusvaldkonnas kui pedagoogikavaldkonnas, õppekavaloome ja õppematerjalide loome, uuringumetoodikate õppimist jne. Õppekava mõttes tähendab see üheaegset keskendumist nii traditsioonilistele teadusdistsipliinidele, uutele teadmisvaldkondadele, üldpädevustele, jne. Olenevalt organisatsiooni eesmärkidest ja väärtustest võib dimensioonide keskpunktis asuda isiksuse areng, organisatsiooni areng v konkurentsivõime, teadmusloome, vmt.
Õpiruum tähendab abstraktset ruumi - organisatsiooni mõjusfääri nii ruumilises kui vaimses mõttes. Olenevalt vaadeldavast organisatsioonist võib see olla lasteaiarühm või ühiskond. Õpiruumi universaalseteks dimensioonideks on sidusus vs võõrandavus ja uuenduslikkus-avatus-interaktiivsus vs konservatiivsus-suletus-passiivsus.

Hariduses on tegemist erinevatel tasemetel teadmusringluse ja teadmusloomega:
  • õpitegevuses õppija jaoks uue teabe loomine ja jagamine;
  • õpetajate kogukonna tasemel – professionaalne teadmus õpetamisest ja õppimise toetamisest kiirestimuutuva teadmiste ja tehnoloogia tingimustes;
  • koolijuhtimise tasandil pidevalt uuenev teadmine õppijate ja õpetajate arengust, organisatsiooni ja selle keskkonna iseärasustest (seda ka protsessuaalsel tasandil);
  • üldharidussüsteemi tasandil;
  • riigi haridussüsteemi kui terviku tasandil;
  • riigi haridussüsteemi kui globaalse haridussüsteemi osa tasandil.
Teadmusloome kui osa professionaalsest tegevusest kooli tasandil on seotud koostegevuse ja usaldusega, tavade ja lubatavustega, laiemalt – koolikultuuriga.