Page 120 - Parimad teadustööd 2013/2014
P. 120
TALLINNA ÜLIKOOLI ÜLIÕPILASTE 2013/2014. ÕPPEAASTA PARIMAD TEADUSTÖÖD / ARTIKLITE KOgUMIK TERVISETEADUSED
1. Sisemine motivatsioon on kõrgemalt hinnatud kui välimine motivatsioon ja amotivatsioon ning see- juures on sisemise motivatsiooni faktor huvi/nauding harrastusjooksjate jaoks väga olulise tähen- dusega. Seega võib väita, et just huvi jooksmise vastu ja jooksuharrastusest saadav nauding hoiab uurimuses osalenuid jooksuharrastuse juures.
2. Motivatsiooni erinevate alaskaalade osas ilmnenud tugevate statistiliste seoste põhjal saab väita, et sisemise motivatsiooni ja välimise motivatsiooni faktorite vahel on antud harrastusjooksjate grupis märkimisväärsed seosed. Sellest tulenevalt ei ole samas harrastusjooksjad amotiveeritud.
3. uuritud harrastusjooksjate grupis ei ilmnenud olulisi statistilisi erinevusi treeningute sageduse, tree- ningute regulaarsuse, treeningstaaži ja vanuse alusel moodustatud gruppide vahel. Põhjuseks võib olla see, et vaatluse all olnud harrastusjooksjad on võrdlemisi sarnase taustaga ja moodustavad võrdlemisi homogeense grupi.
4. Kindlasti tuleks autori arvates edaspidi uurida veel täpsemalt ja laiemalt erinevaid sisemise moti- vatsiooni faktoreid harrastusjooksjate seas ning samuti ka regulaarsust ja treeningkordade arvu, mis kokkuvõttes võiksid anda suurema ja ülevaatlikuma pildi harrastajatest. Samuti oleks huvitav võrrelda omavahel saavutussportlasi ja harrastussportlasi.
Kasutatud kirjandus
Bachmann, T., Maruste, R. (2008). Psühholoogia alused. Kolmas trükk. Tallinn: Ilo.
deci, E. L., Ryan, R. M. (1985). The general casuality orientation scale: Self-determination in
personality. − Journal of Research in Personality, 19, 109−134.
deci, E. L., Ryan, R. M. (2000). The „what“ and „why“ of goal pursuits: Human needs and the self-
determination of behavior. − Psychological Inquiry, 11, 227−268.
McAuley, E., duncan, T., Tammen, V. (1989). Psychometric properties of the intrinsic motivation inventory in a competitive sport setting: A confirmatory factor analysis. − Research Quarterly for Exercise and Sport, 60(1), 48−57.
Pelletier, L. G., Fortier, M. S., Vallerand, R. J., Tuson, K. M., Briere, N. M., Blais, M. R. (1995). Toward a new measure of intrinsic motivation, extrinsic motivation, and a motivation in sports: The Sport Motivation Scale (SMS). − Journal of Sport and Exercise Psychology, 17, 35−53.
Vallerand, R. J., Blais, M. R., Briere, N. M., Pelletier, L. G. (1989). On the construction and validation of the French from of the Academic Motivation Scale. − Canadian Journal of Behavioural Science, 21, 323−349.
Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., Vallierea, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivational in education. − Educational and Psychological Measurement, 53, 1003−1019.
120


































































































   118   119   120   121   122