Page 3 - ajakiri loov haridusmõte 100
P. 3
TULEVIkOn ÕpETAjA nägU
Tallinnas on tulevikuehitajaid ehk õpetajaid koolitatud sada aastat järjepanu. Oma roll Eesti kujundamisel on olnud
kõigil neil, kes on saanud
diplomi Tallinna Õpetajate Seminarist, Tallinna Pedagoogiumist,
Tallinna Õpetajate Instituudist, Tallinna Pedagoogilisest Instituudist, Tallinna Pedagoogikaülikoolist
ja Tallinna Ülikoolist. Sildid on muutunud, õpetaja missioon ja mõjukus jäänud.
Õpetajakoolitus on saja
aastaga uuenenud ja jäänud
ühtlasi samaks. Muutused paistavad
silma praeguste õppurite jaoks kliki kaugusel asuvast maailmatarkusest ja diplomil kirjas olevast magistrikraadist. Muutused kajastuvad sõnakasutuses, millesse on jõudnud pööratud klassiruum ja mentorõpe, ELU-projektid ja robomatemaatika.
Samas on üllatavalt sarnased oskused ja hingelaad, mida õpetajalt oodatakse. Peaaegu sajand tagasi tõi Johannes Käis õpetaja kvaliteetidena esile “õpetuse kohandamise lapse arengutasemega”, “isetegevuse ja iseotsustamise piisava pakkumise” ja “lapse inimväärikust alandavate olukordade vältimise”. Täpselt samad teemad pakuvad pingutust ja peamurdmist ka praegusele õpetajale, koolijuhile ja lapsevanemale.
Sada aastat on omavahel vaielnud õpetajakoolituse uuendajad ja traditsiooni
hoidjad. Tulemuseks on maailma absoluutsesse tippu kuuluv haridussüsteem.
Tänu tarkadele uuendustele koos Eesti kooli põhiväärtuste
hoidmisega, tänu oma tööd pühendumise ja vaikse
kirega tegevale õpetajale on Eesti haridusest
saanud meie riigi kaubamärk.
Iga ajastu seab õpetaja
ette oma küsi- ja hüüumärgid. Praeguse
kooli ja õpetaja suur ülesanne on tarkuse ja rõõmu kokkupanemine.
Ajaloos on Eesti koolis ikka olnud tarkust rohkem
kui rõõmu. Paljud usuvad, et nii peabki olema: kool on koht, kus tehakse
tõsist tööd, möll ja kilkamine sinna ei passi. Teised on veendunud, et hoopis rõõm on tähtsam kui tarkus, usuvad, et hea enesetunne loob sisemist motivatsiooni, mis jätab ka tarkuse paremini külge. Nemad kurjustavad kõikvõimalike pingeridadega ning tahavad lapsesõbralikkust ja õpilaskesksust.
Tark õpetaja paneb need kaks asja kokku, tema koolipäev on vahva ja põnev ning ka tarkust tuleb piisavalt. Selliseid õpetajaid on Eestis järjest rohkem ja rohkem. Nemad ehitavad tulevikukooli nii Eesti kui ka kogu maailma jaoks.
maTi HeidmeTs, soTsiaalpsÜHHoloogia pRofessoR
Tallinna ülikooli ajakiri / nr 13 / sügis 2019 3


































































































   1   2   3   4   5