Infotöötaja roll ühiskonnas
Tehnoloogia kiire areng, globaliseerumine, organisatsioonilised muutused, digitaalressursside kiire kasv ning uued õppimis- ja õpetamiskäsitused esinevad kirjanduses kõige sagedamini muutusi põhjustavate teguritena viimasel kümnendil (Virkus ja Metsar, 2005). Tehnoloogilised, majanduslikud, sotsiaalsed ja pedagoogilised muutused mõjutavad raamatukogusid, koolitusasutusi ja kajastuvad nende tegevuses.
Uus õppijakeskne paradigma ja uued lähenemised õpetamises ning õppimises on loonud vajaduse raamatukoguhoidja rolli ja kohustuste analüüsiks. Kirjanduse osakaal, kus diskuteeritakse bibliograafiliste juhendite, kasutajakoolituse ning kõige sagedamini infokirjaoskuse üle, kasvab pidevalt. Kahjuks arutletakse nende teemade üle siiski valdavalt vaid kitsas, raamatukoguhoidjate ja infospetsialistide, ringis ning harva haridustegelaste ja poliitikute tasandil (Virkus, 2003; Virkus ja Metsar, 2005).
Mitmed autorid on käsitlenud raamatukoguhoidjate uusi rolle õppimise- ja õpetamise kontekstis. Esile on tõstetud partnerlust teaduskondade ja erialaspetsialistidega info edastamiseks ja infokirjaoskuse koolitusse integreerimiseks; informatsioonile juurdepääsu tõhustamiseks juhendkursuste loomist; üliõpilaste ja õppejõudude koolitamist hõlbustamaks juurdepääsu informatsioonile ja info hindamist; konsultatsioone inforessursside kasutamisega esilekerkivate probleemide osas; ülikooli infopoliitika väljaarendamises osalemist ja selle mõjutamist; vajalike töövahendite loomist informatsioonile juurdepääsuks, informatsiooni valikut, selekteerimist ja organiseerimist; kasutatavate infotehnoloogiate tutvustamist ja nende efektiivse kasutamise tagamist (CETUS, 1997; Virkus, 2004).
Raamatukogu- ja infotöötaja muutuva rolli, koolituse ja väljaõppe ning raamatukogude tuleviku üle on diskuteerinud paljud autorid. Iga uus tehnoloogiline areng on kaasa toonud ärevaid arutlusi raamatukogude tulevikust ja ellujäämisest, nt automatiseerimine ja paberita ühiskond, CD-ROM-ide levik ja lõppkasutajad ning Internet ja infovahendajad. Ärevust tekitavad diskussioonid on aja jooksul siiski vaibunud ning uus tehnoloogia muutunud raamatukogu- ja infoasutuste tegevuse lahutamatuks osaks.

Sirje Virkus, Tallinna Ülikool, 2010