Infotöötajatele vajalikud pädevused

Muutused ühiskonnas, infomajanduse globaalne iseloom, muutunud töökeskkond, rollid ja ülesanded infoasutustes nõuavad raamatukogu- ja infotöötajatelt uusi pädevusi ja esitavad kõrgendatud nõudmisi koolitajatele. Infoprofessionaali pädevused tehnoloogiapõhises infokeskkonnas on arutluse objektiks kirjanduses ja paljudel erialafoorumitel. Mitmed uurijad on analüüsinud, milliseid lõpetajaid kaasaegne infosektor vajab.

20.- 25.oktoobrini 1996 toimus Grazis Rahvusvahelise Informatsiooni ja Dokumentatsiooni Liidu (FID - International Federation for Information and Documentation) neljakümne kaheksas konverents ja kongress "Globalization of Information: The Networking Information Society", millega tähistati tookord FID sajandat ja Austria tuhandendat aastapäeva.

Susan Hill (Instant Library Recruitment) tõi välja seitse oskuste rühma, mida tol ajal peeti infotöötajatele äärmiselt vajalikuks:
  • juhtimisoskused (personali-, finants-, projekti- ja infojuhtimine, aruandlusoskus jne.);
  • infooskused (informatsiooni esitus, otsing, säilitus, korraldus, levi, analüüs ja informatsioonile väärtuste lisamine, informatsiooni kvaliteedi tagamine jne.);
  • infotehnoloogiaoskused (tekstitöötlus, tabelarvutus, statistika, andmebaaside loomine, sidusandmebaaside, CD-ROMide, integreeritud raamatukogusüsteemide, Interneti, elektronposti, graafikapakettide kasutamine, arusaamine infotehnoloogia võimalustest jne.);
  • raamatukogu ja infotöö oskused (kataloogimine, klassifitseerimine, indekseerimine, automatiseerimine, infootsing, tesauruste koostamine jne.);
  • suhtlemisoskused (suuline ja kirjalik kommunikatsioon, esinemisoskused, üldsussuhted, keeleoskus jne.);
  • äritegevuse oskused (planeerimine, finantsplaneerimine, strateegiline planeerimine, probleemide lahendamise oskus, üldsussuhted ja turundus, konsultatsioonid, jne.);
  • üldoskused (paidlikkus, kohanemisvõime, võime töötada pingeseisundis, võime kinni pidada tähtaegadest, entusiasm, loogiline mõtlemine, töökeskkonna mõistmine, aktiivsus, meeskonnatöö jne.) (Virkus,1997).

Rõhutati, et muutused informatsiooni- ja kommunikatsioonitehnoloogias annavad infotöötajale unikaalse võimaluse oma ühiskondliku rolli uueks määratlemiseks ja uue partnerluse loomiseks infotootjate, vahendajate ja tarbijatega. Pöörati tähelepanu tarbijakoolitusele, kaugkoolitusele, interaktiivsele ja arvutil põhinevale õppele, täiendkoolitusele ja erialaorganisatsioonide osale infoühiskonnas (Virkus,1997)

2003.aastal leiab Myburgh, et raamatukogu ja infoteadus seisab keerukate probleemide ees, paljud küsimused on vastuseta ja neid ei saa lahendada olemasoleva paradigma raames. Paljud tegurid ühiskonnas nõuavad koolitusvajaduste ümberhindamist ja kaasaegseks infokorralduseks vajalike teadmiste ja oskuste määratlemist. Ulatuslikud muutused ühiskonnas nõuavad infotöötajatelt uusi ja keerukamaid pädevusi kui varem (Myburgh, 2003).

Sirje Virkus, Tallinna Ülikool, 2010