Skip navigation

Ettevõtluspädevuse arendamise võimalused projektõppe rakendamisel

Ettevõtluspädevuse arendamise võimalused projektõppe rakendamisel

Projektõppe kasutamine läbi õppijakeskse õppeprotsessi rakendamise loob hea võimaluse õppijate ettevõtluspädevuse arengu paremaks toetamiseks. Järgnevalt vaatleme näiteid, kuidas on projektõppe kaudu võimalik toetada ettevõtluspädevuse nelja pädevusvaldkonna alapädevuste arengut.

Joonis 1. Ettevõtluspädevuse mudel

Sotsiaalsete olukordade lahendamine

Individuaalse õppimise asemel võimaldab projektõppe rakendamine õppida meeskonnas, tehes koostööd kaasõppijatega. Õppijal on võimalik seeläbi arendada koostööoskuseid. Ladusa koostöö tagamiseks on kesksel kohal suhtlemine - nii on projektõpet rakendades võimalik toetada oluliselt õppijate suhtlemisoskuste arengut. Projekti ellu viies kogetakse päriselulisi meeskonnas töötamise situatsioone, oskus nendega toime tulla on oluline ka edaspidises tööelus. Hinnatud omadus töömaailmas on ka proaktiivsus ning algatusvõime. Kui õppijal on õppeprotsessis aktiivne roll ning tal võimaldatakse valida endale sobiv ja huvipakkuv teema/probleem, millele projektõppega keskendutakse, on võimalik tulemuslikumalt toetada õppija algatusvõime arengut. 

Enesejuhtimine

Kui traditsiooniliselt määratleb õpetaja õppeprotsessi eesmärgid, sisu, hindamise, siis tulemusliku projektõppe puhul on oluline õppijakeskne lähenemine. Selleks tuleb kaasata protsessi õppijad, et toetada nende motivatsiooni ja enesejuhtimise pädevuse arengut. Andes õppijale võimaluse püstitada endale eesmärgid ning valida projektõppe teema, millele õppes keskendutakse, toetatakse õppija enesejuhtimise arengut. 

Koos tegutsemine aitab vähendada ebakindlust, eduelamused suurendavad eneseusku ning usku oma võimete ja oskuste arengusse ehk toetab arenguuskumuse kujunemist. Sellise mõtteviisiga õppija usub sellesse, et ta suudab enda andeid arendada, kui selleks pingutab ning on valmis pingutama ka siis, kui parasjagu ei lähe väga hästi. Oluline on katsetada, proovida, sealjuures endast parim anda ja sellest midagi õppida. Selline mõtteviis aitab inimesel edu saavutada ka kõige raskematel eluperioodidel elus ning toime tulla kõige keerulisemate väljakutsetega.

Väärtust loov mõtlemine ja lahenduste leidmine

Projektõpet rakendades on õppeprotsessis ettemääratud ja kontrollitud keskkonna asemel palju määramatust. Iga projekt on unikaalne ning selle rakendamisel tuleb ette olukordi, mida ei ole võimalik ette näha. Näiteks võib tekkida raskusi erinevate ressursside kaasamisel, projekti edukusele võivad olulist mõju avaldada suhted meeskonnaliikmetega ehk õppijad seisavad silmitsi päriseluliste situatsioonidega, kus protsess ei kulge nö õpikunäite alusel, vaid arvestama peab mõjutavate teguritega. Projektide eesmärk on mõne probleemi lahendamine ning kuna projektitöö käigus tuleb ette mitmesuguseid ootamatuid probleeme ja elulisi situatsioone, aitab see kaasa probleemide lahendamise oskuse arengule. Probleemide lahendamiseks on vaja genereerida ideid, mis aitab omakorda kaasa loovuse arengule. Iga projektiga, millega lahendatakse mõnd probleemi, luuakse kellelegi kas rahalist, sotsiaalset või kultuurilist väärtust. 

Äriideede elluviimine

Õpilasprojektid ei ole suuresti suunatud tulu- ja kasumiteenimise eesmärgile, siiski on projekti planeerimisel üheks oluliseks osaks ressursside kavandamine ning reeglina nõuab projekti elluviimine ka finantsilisi vahendeid. Projekti eelarve planeerimine ja koostamine loob võimaluse arendada õppijate finantskirjaoskust, mis on oluline ka elus hakkama saamisel.

Eelnevalt on toodud vaid mõned näited, kuidas projektõppe kaudu saab paremini toetada õppija ettevõtluspädevuse arengut. Projektõpet rakendades tasub õpetajal hoida silme ees ettevõtluspädevuse mudelit ning mõelda erinevaid õppetegevusi ja -ülesandeid planeerides, kuidas on võimalik läbi nende ettevõtluspädevuse arengut toetada.

Loe lisa ettevõtluspädevuse mudelist: Ettevõtluspädevuse mudel – Ettevõtlus- ja karjääriõppe programm Edu ja Tegu (ettevotlusope.edu.ee)