Skip navigation

Erinevad kordamis- ja aruteluküsimused ning ülesanded

Kordamisküsimused

  • Mis on kinnistunud mõttviis?
  • Mis iseloomustab kinnitunud mõtteviisiga inimese käitumist? Too näiteid.
  • Mis on arengule suunatud mõtteviis?
  • Mis iseloomustab arengule suunatud mõtteviisiga inimese käitumist? Too näiteid.
  • Võrdle kinnistunudja arengule suunatud mõtteviisiga inimesele iseloomulikku käitumist.
  • Kas vaimsed ja füüsilised võimed on arendatavad?

Aruteluküsimused

  1. Too näiteid mõne oma õnnestumise või eduloo kohta. Milliseid vigu Sa teekonnal õnnestumiseni tegid? Mida oma vigadest õppisid? Mis aitas edu saavutada?
  2. Mõtle mõnele arengule suunatud mõtteviisiga tuttavale. Kellelegi, kes saab aru, et olulisi omadusi saab arendada. Mõtle sellele, mil viisil tema takistustele vastu astub. Mõtle sellele, mida ta enda proovile panemiseks teeb? Kas sina ise sooviksid end muuta või pingutada?
  3. Kujutle, et oled äsja asunud õppima uut võõrkeelt. Pärast mõnd esimest keeletundi kutsub õpetaja Su teiste ette ja hakkab küsimustega pommitama. Arutle situatsiooni üle, kasutades kinnistunud mõtteviisi. Mida võiksid mõelda ja tunda? Nüüd arutle sama situatsiooni üle, kasutades edenemismõtteviisi. Mida nüüd mõtled ja tunned?
  4. Mõtle, millelegi, mida pead tegema, mida tahad õppida, või probleemile, millele pead vastu astuma. Mis see on? Koosta nüüd konkreetne plaan. Millal oma plaani ellu viid? Kuidas seda teed? Mõtle sellel kõigis detailides.



Aruteluküsimused 2-4 põhinevad allikale Dwek, C. S. (2017). Mõtteviis : uutmoodi psühholoogia edu saavutamiseks : kuidas õppida end teostama lapsevanemana, äris, koolis, suhetes. Tallinn: Pegasus.

Ülesanded

Ülesanne 1. Mõtteviisi mõiste

Kuidas selgitaksid õpilastele, mis on mõtteviis?

  1. Koosta loetu põhjal lühike selgitus mõtteviisist ja ülesanne ning testi neid õpilastega.
  2. Reflekteeri tulemusi (nt kasutades küsimusi - kuidas õpilased mõistet mõtestasid, kas õpilastele sai mõtteviisi mõiste selgeks, kuidas Sa aru said, et õpilased mõistsid?)

Ülesanne 2. Õpetaja mõtteviis

Analüüsi enda mõtteviisi.

1. Püüa leida vastused küsimustele:

  • Kuidas võtan vastu väljakutseid?
  • Kuidas suhtun taksitusesse?
  • Kuidas suhtun jõupingutustesse?
  • Kuidas suhtun kriitikasse enda ja oma tegevuse suhtes?
  • Kuidas suhtun teiste edusammudesse?
  • Millise mõtteviisi ilminguid oma käitumises rohkem näen?

2. Tee analüüsi põhjal järeldused.

Ülesanne 3. Uskumused võimete kohta (Allikas: Dwek, 2017)

Loe läbi iga väide ja otsusta, kas oled sellega pigem nõus või mitte:

  1. Sinu intelligentsus on sinu iseloomulik osa ning sa ei saa seda eriti muuta.
  2. Sa võid uusi asju juurde õppida kuid ei saa tegelikult muuta seda, kui intelligentne sa oled.
  3. Ükskõik kui kõrge on Sinu intelligentuse tase, saad seda alati üsna palju muuta.
  4. Sa saad alati oluliselt muuta seda, kui intelligentne sa oled.

Selgitus

Väited 1 ja 2 iseloomustavad kinnistunud mõtteviisi. Väited 3 ja 4 peegeldavad arengule suunatud mõtteviisi.

Ülesanne 4. Uskumused võimete kohta (Allikas: Dwek, 2017)

Loe ükshaaval järgmisi väiteid isiksuse ja iseloomu kohta ning otsusta, milliste väidetega pigem nõustud, millistega mitte.

  1. Sa oled teatavat tüüpi isiksus ja sa ei saa selle muutmiseks eriti midagi teha.
  2. Ükskõik, mis tüüpi isiksus sa oled, sa saad seda alati oluliselt muuta.
  3. Sa võid teha asju teistmoodi, ent tähtsaid osasid oma olemusest sa tegelikult muuta ei saa.
  4. Sa saad oma isiksue tüübis alati kõige olulisemaid aspekte muuta.

Selgitus

Väited 1 ja 3 iseloomustavd kinnistunud mõtteviisi ning 2 ja 4 arengule suunatud mõtteviisi.

Osa ülesandeid põhinevad allikale Dwek, C. S. (2017). Mõtteviis : uutmoodi psühholoogia edu saavutamiseks : kuidas õppida end teostama lapsevanemana, äris, koolis, suhetes. Tallinn: Pegasus.