3.2. Raamatukogu- ja infootsingukoolitus


Raamatukogukoolitust (library instruction) on nimetatud kasutajakoolituse teiseks tasandiks (Rice, Virkus 2007).

Raamatukogukoolituses jätkatakse raamatukogu poolt pakutavate teenuste süvendatud tutvustamist (päringutele vastamine, e-teadistus jms), keskendutakse aga raamatukogus leiduvate eri vormis inforessursside tundmaõppimisele ja nendes infootsingu sooritamise oskuse omandamisele.

Põhieesmärgiks on muuta raamatukogu kasutajad iseseisvateks infootsijateks. Kuna põhitähelepanu pööratakse inforessurssidele ja nende kasutamise oskustele, täpsemalt nendest informatsiooni otsimise oskustele, võiks seda kasutajakoolituse vormi nimetada ka raamatukogu- ja infootsingu koolituseks.

Traditsioonilised allikad, mida selle koolitusvormi raamides tundma õpitakse on raamatukogu kataloogid, erinevad andmebaasid (nii vabakasutuse kui litsentseeritud), teatmeressursid nii trükitud kui ka elektroonilised ja veebiressursid.

Koolitus võib olla jaotatud eri tasanditele, nt:

- algajatele
- edasijõudnutele

Ülikooliraamatukogudes ka:
- esmakursuslastele
- erialaõpingute juurde asunutele (erialainfo allikad)
- uurimistöö tegijatele


Infootsingu koolitused võivad olla infoallikate kesksed (sellisel juhul avaldab mõju bibliograafiõppuste traditsioon) ja nendes käsitletakse:

- raamatukogu katalooge
- raamatukogus koostatavaid ja raamatukogu kaudu kättesaadavaid andmebaase
- teatmeressursse (entsüklopeediaid, sõnastikke, leksikone, teatmikke) nii trükiste kui elektroonilises vormis
- bibliograafiaid
- veebiressursse (infootsing Internetis)


Infootsingu koolitused võivad olla ka kasutajakesksemad ja lähtuda kasutaja probleemsituatsioonist, sageli ka teaviku laadist.

Näiteks, algajate kursus võib olla üles ehitatud järgmiselt:

- kui otsid raamatut, siis….
- kui otsid artiklit, siis ….
- kui otsid õigusakti, siis…
- kui otsid fakti, andmeid, siis ….
- kui pead leitud materjali usaldusväärsust hindama, siis… jne.



Kasutajakeskne koolitus nt üliõpilastele võib olla asetatud ka uuringu sooritamise konteksti:

Teema sõnastamine
Otsingusõnade kindlaksmääramine
Päringu sõnastamine
Vajatava materjali kategooriate täpsustamine
Infoallikate valimine
Otsingustrateegia valimine
Otsingu sooritamine
Leitud materjali hindamine
Viitamine ja plagiaadi vältimine


Raamatukogu- ja infootsingukoolitust korraldatakse loengute, raamatukogutundide, seminaride, praktiliste tööde, arvuti- ja veebipõhiste virtuaalkursuste ja -juhenditena (tuturial). Seega rakendatakse kasutajakoolituses nii auditoorseid kohalõppe kui e-õppe meetodeid.
Mõned autorid loevad kasutajakoolituse hulka ka klienditeeninduse raames kasutajatele antavad individuaalkonsultatsiooni. Selle käigus kahtlemata kasutaja teadmised täienevad, kuid õigem oleks need lugeda infoteeninduse üheks võimalikuks vormiks. Koolituseks saab nimetada aga läbimõeldud kava (programmi) alusel kindlates vormides ja kindlate meetodite abil raamatukogu poolt läbiviidavat tegevust või iseseisvaks läbimiseks pakutavat infotoodet (nt virtuaalkursus).

Kursused võivad haarata mitmeid erinevaid infoallikaid või õpetada otsingu sooritamist vaid teatud vahendites, nagu nt.

Kärt Miil ja Vilve Seiler. Teadusinfo otsing Internetis . - http://moodle.ut.ee/opiobjektid/mkursus/infootsing/
Nurmiste,T.,Janu, A, Märtmaa, K. e-kataloogi ESTER kasutamine. –
http://www.e-ope.ee/repositoorium/otsing?@=6qjh#euni_repository_10895
Mets, K., Schultz, C, Pärna, H., Kaasik, T. E-kataloog ja andmebaas ISE - http://www.tlulib.ee/ekoolitused/esterise/

 

iDevice ikoon Ülesanne 2


Tutvu ülalnimetatutele lisaks mõnede teiste maade virtuaalsete infootsingu juhendite ja kursustega:

LOBO - http://www.lib.ncsu.edu/lobo/

The Punga voyage tutorial
- http://www.library.auckland.ac.nz/instruct/tutorials/voyager/index.html

Kommenteeri oma muljeid. Kas osaleksid meelsamini loengutes ja praktilistes töödes või õpiksid virtuaalselt? Pane kommentaarid portfooliosse.