3. Kasutajakoolituse vormid



Raamatukogu kasutajaid, kellele raamatukogu kaasajal orienteerub, võib jaotada järgmiselt:

· tegelik raamatukoguteenuste kasutaja
· potentsiaalne raamatukoguteenuste kasutaja
· virtuaalteenuste kasutaja


Tegelikud kasutajad külastavad raamatukogu, kasutavad teenuseid kohapeal, on teadlikud e-teenustest ja kasutavad neid vajaduse tekkimisel

Potentsiaalsed kasutajad on need, kellest veel ei ole saanud raamatukogu kasutajaid, kuid kelle infovajaduste rahuldamiseks raamatukogus materjale leidub. Need inimesed võiksid saada kasu raamatukoguteenuste kasutamisest.

Virtuaalteenuste kasutajate seas on raamatukogus mittekäijad või raamatukogu väga harvad külastajad, kes on aga valmis veebi vahendusel infot otsima, päringuid esitama. Oskavad hinnata digitaalraamatukogu võimalusi ja sooviksid, et kõik neile vajalik oleks veebi vahendusel kättesaadav.

Kasutajakoolitust kavandades peaks raamatukogu arvestama kõigi kolme kasutajatüübiga.


Kasutajakoolituse põhivormideks on :

· raamatukogututvustus ja
· raamatukogu- ja infootsingukoolitus