1. Päringuintervjuu mõiste ja eesmärk

Päringuintervjuu (reference interview) on üks infoteadistuse etapp.

See on infoteenindaja (nt raamatukogutöötaja) poolt juhitav vestlus infovajajaga (kliendiga), mille käigus täpsustakse infovajadus, et sellele järgneva otsingu käigus leitav informatsioon oleks relevantne.

Päringuintervjuu võib piirduda paari täpsustava küsimusega või kujutada enesest pikemat dialoogi. Seda, kui pikaks ja põhjalikuks intervjuu kujuneb, mõjutavad mitmed aspektid :

Näiteks:

  • päringuküsimuse sisu ja komplitseeritus,
  • osapoolte isiklik suhtlemisstiil,
  • infovajaja vajadused ja ootused,
  • kasutada olevad infoallikad

Päringuintervjuu erineb tavapärasest infotöötaja ja infovajaja vahelisest vestlusest, kuna intervjuul on oma spetsiifiline eesmärk ja struktuur.

Päringuintervjuu käigus on infoteenindaja eesmärk teha kindlaks:

  • vajatava informatsiooni iseloom ja ulatus;
  • kliendi teadmised antud teemal;

päringu taustal olev probleem või ülesanne (nt. õppeülesande täitmine, isiklik huvi, küsimuses orienteerumise vajadus, töölevõtu intervjuuks valmistumine, materjali kogumine uurimistööks või artikli kirjutamiseks jms);

  • kliendi kasutuses olev ajaline ressurss vastuse ootamiseks või teabe otsimiseks;
  • kas ja kui palju on infovajaja valmis kulutama raha, juhul kui väljaprintimine või mahalaadimine, faili tellimine on tasuline teenus.

 

Raamatukogus või infokeskuses kohapeal asetleidev päringuintervjuu erineb mõnevõrra kaugteeninduse vormis infoteadistuse korral (nt telefonitsi või e-posti vahenduse) läbiviidavast intervjuust.


Päringuintervjuu kvaliteeti võivad mõjutada erinevad faktorid

- konkreetse päringu elemendid,

- infotöötaja asjatundlikkus,

- kättesaadavate infoallikate hulk jms.

Intervjuu protsessi võib vaadelda, kui probleemile keskenduvat protsessi.

Päring on infoteadistuse protsessis infovajaja poolt infoteenindajale esitatud küsimus või infosoov.