4. Virtuaalse päringuintervjuu iseärasused

Päringuintervjuu järele tekib vahel vajadus ka elektroonilise teadistuse (e-tedistuse) rakendamisel st Interneti kaudu saabuvatele päringutele vastamisel.

Infovajajatel on võimalik oma päringutega raamatukogudesse pöörduda mittereaalajas (nt e-posti- ja päringuvormipõhine teadistus) või reaalajas (nt kiirsuhtluse ja kõnekeskuse tehnoloogia rakendamine).

Reaalajas toimuva teeninduse korral ja eriti Interneti-telefoni (Skype) või kõnekeskuse tehnoloogial tugineva teadistuse korral erineb päringuintervjuu läbiviimine mõnevõrra raamatukogus või infokeskuses kohapeal läbiviidavast päringuintervjuust. Nagu ka teadistamisel, näiteks tavatelefoni teel, ei ole teenindajal võimalik kasutada mitteverbaalseid suhtlemisvahendeid nagu silmside, teenindusvalmidust peegeldav näoilme jm. Oma tähelepanelikku suhtumist saab edasi anda vaid hääletooni ja kõne intonatsioonide kaudu. Reaalajas toimuva teeninduse päringuintervjuu läbiviimisel saab aga põhimõtteliselt rakendada samu võtteid nagu kohalteeninduse korralgi: vaikivat ja peegeldavat kuulamist, tagasiside andmist ümbersõnastamise abil ja täpsustavate küsimuste esitamist.

Mittereaalajas toimuva e-teadistuse päringuintervjuu läbiviimine on tunduvalt keerukam ja aeganõudvam. Juhul kui e-posti või päringuvormipõhiselt saabunud päring vajab täpsustamist ning kliendile saadetakse kiri täpsustavate küsimustega, võib vastuse saabumiseni kuluda aega, vahel ka päevi. Täpsustamist paluvale kirjale võib vastus vahel saabumata jäädagi. Ilmselt peab klient sellist suhtlust liiga aeganõudvaks või on ta juba saanud vastuse oma küsimusele kusagilt mujalt. Vahel tuleb aga päringu täpsustamiseks vahetada infovajajaga mitu kirja.

Kliendi päringusõnastuse konkreetsust ja täpsust saab mõnevõrra mõjutada hästi läbimõeldud päringuvormi ja samale lehele paigutatud suunava lisateabe abil.

Üheks võimaluseks ebaselge päringu käsitlemisel on ka võimaluse pakkumine päringu täpsustamiseks telefoni teel.

iDevice ikoon Lugemine

Tutvu Ann Viles`I nägemusega sellest, kuidas ja millega korvatakse kehakeele kasutamist virtuaalses mittereaalajas toimuvas päringuintervjuus

Viles, A. The Virtual Reference Interview: Equivalencies. IFLA Discussion Group on Reference Work Report. 1999.  IFLA NET - http://archive.ifla.org/VII/dg/dgrw/dp99-06.htm