Page 11 - Parimad teadustööd 2013/2014
P. 11
11
TALLINNA ÜLIKOOLI ÜLIÕPILASTE 2013/2014. ÕPPEAASTA PARIMAD TEADUSTÖÖD / ARTIKLITE KOgUMIK hARIDUSTEADUSED
KUUENDATE KLASSIDE ÕPILASTE POOLT PEASTARVUTAMISEL JA PRANGLIMISEL RAKENDATAVAD STRATEEGIAD
CalCulation strategies in mental CalCulation and pranglimine used by sixth grade students
Riin Saar
Sissejuhatus
Peastarvutamine on tähtis, kuna see aitab kaasa loogilise mõtlemise arenemisele ning matemaatilistest seostest arusaamisele (PRÕK, lisa 3, 2011). Mitmetes Ameerika ja Jaapani uuringutes on õpilased tunnis- tanud, et peastarvutamine on olulisem ja kasulikum kui kirjalik arvutamine, sest seda saab kasutada väl- jaspool kooli ning seda oskust saab kindlasti kasutada ka tulevikus täiskasvanuna. Samas leiab suur osa õpilasi, et koolis kulutatakse liiga palju aega kirjalikule arvutamisele ning õpetajad ei pööra piisavalt tä- helepanu peastarvutamist lihtsustavatele strateegiatele ega soodusta nende õppimist. (McIntosh jt 1997)
Üks viis, kuidas õpilastele peastarvutamist atraktiivsemaks ja populaarsemaks teha, on kasutada pranglimist. Pranglimine on aja peale peastarvutamine, mille eesmärk on sisestada võimalikult palju õi- geid vastuseid ühetehtelistele (erandjuhul kahetehtelistele) ülesannetele, kasutades arvutiekraanil olevaid numbriklahve.
Sellest lähtuvalt oli artikli aluseks oleva magistritöö kirjutamise eesmärk uurida peastarvutamise stra- teegiate rakendamist nii peastarvutamisel kui ka pranglimisel ning välja selgitada, kuivõrd need stratee- giad võivad omavahel erineda või sarnaneda. Lähtudes töö eesmärgist, püüti töö käigus leida vastused järgmistele uurimisküsimustele:
1. Milliseid peastarvutamise strateegiaid kasutavad 6. klassi õpilased peastarvutamisel?
2. Kas peastarvutamise strateegiate tundmine ja teadlik pranglimine aitavad kaasa peastarvutamise
taseme tõusule?
3. Milliseid peastarvutamise strateegiaid kasutavad edukad pranglijad?
Materjal ja metoodika
Peastarvutamiseks on mitmeid erinevaid strateegiaid, võtteid ja meetodeid, mis aitavad lihtsamalt ja kii- remini vastust leida. Töös on käsitletud erinevaid peastarvutamist lihtsustavaid strateegiaid kõigi nelja põhitehte: nii liitmise, lahutamise, korrutamise kui ka jagamise jaoks. Antud strateegiate tutvustamisel on eelkõige lähtutud O. Karu (1977) poolt kirja pandud peastarvutamise võtetest ning II kooliastme ma- temaatikaõpikutest. Kirjeldatud peastarvutamise strateegiaid on põhjendatud kas arvutusseaduste või I. Thompsoni (2000) ja A. McIntoshi (2005) poolt kirja pandud peastarvutamise meetoditega.
Liitmise ja lahutamise korral koondub enamik peastarvutamise strateegiaid Splitmethod’i, Jumpmethod’i või Compensationmethod’i kasutamisele, millest esimese korral tehakse osadeks mõlemad liidetavad, tei- se meetodi korral ainult üks liidetav (vt Tabel 1).