Page 13 - Parimad teadustööd 2013/2014
P. 13
TALLINNA ÜLIKOOLI ÜLIÕPILASTE 2013/2014. ÕPPEAASTA PARIMAD TEADUSTÖÖD / ARTIKLITE KOgUMIK
hARIDUSTEADUSED
2000
1500
1000
500
0
1 3 5 7 9 1113151719212325272931333537394446
Õpilase number andmebaasis
Alguses Juurdekasv Vähenemine
Joonis 2. Testklassi pranglimise tulemused lünkamises: tulp hall-triibuline – triibuline esialgne tulemus, hall lisan-
dunud punktide arv; tulp must-triibuline – triibuline lõpptulemus, must vähenenud punktide arv.
2000
1500
1000
500
0
555657585960616263676869707172777879808182838485868788899091929394969899
Õpilase number andmebaasis
Alguses Juurdekasv Vähenemine
Joonis 3. Kontrollklassi pranglimise tulemused lünkamises: tulp hall-triibuline – triibuline esialgne tulemus, hall
lisandunud punktide arv; tulp must-triibuline – triibuline lõpptulemus, must vähenenud punktide arv.
Kvantitatiivsest uuringust ilmnes, et liitmisel ja lahutamisel eelistatakse kasutada pigem strateegiat Jump- method kui Splitmethod. Mitmeid arvutuskäike põhjendati ka peast kirjaliku arvutamisega, kuid see ei kvalifitseerunud eraldi strateegia alla. Samas võiks edaspidistes uuringutes uurida just selliste õpilaste tausta ning selgitada, kas peast kirjaliku arvutamise reeglite rakendamine on seotud õpilase matemaati- lise võimekusega või mitte.
Kvalitatiivsest uuringust selgus, et kui tahad edukalt pranglida, tuleb osata rakendada erinevaid peas- tarvutamise strateegiaid. Selgus ka, et edukad pranglijad kasutavad peast kirjaliku arvutamise võtteid minimaalselt, ja kui kasutavad, siis jagamistehteid sooritades.
Arutelu
Kvalitatiivsest uuringust selgus, et edukad pranglijad kasutavad väga palju erinevaid peastarvutamise stra- teegiaid, kuid nende eelistused arvutamisel on teistsugused kui enamikul kvantitatiivses uuringus osa- lenud peastarvutajatel. Nii liitmis- kui ka lahutamistehete puhul eelistavad edukad pranglijad enamasti kasutada strateegiat Splitmethod, samas kui teised uuringus osalejad kasutasid sarnaste tehete puhul meel- samini strateegiat Jumpmethod. Kuna edukate pranglijate jaoks on oluline vastuse leidmise kiirus, siis saa- me väita, et Splitmethod võiks olla eelistatum peastarvutamise strateegia nii liitmis- kui ka lahutamistehete korral. Korrutamistehete puhul eelistavad pranglijad kasutada korrutamise jaotuvusseadust liitmise kohta või olenevalt teguritest ka korrutamise jaotuvusseadust vahe kohta. Kuna ka kvantitatiivses uuringus osa- lenud õpilased eelistasid kasutada eespool nimetatuid küllaltki palju, siis võime väita, et selliste strateegiate kasutamine aitab edukale pranglimisele kaasa. Kui edukad pranglijad ja kvantitatiivses uuringus osale- nud õpilased märkisid jagamistehete juures enim ära summa jagamise omaduse kasutamist, siis üliedukas pranglija selgitas, et jagamisel saab kõige kiiremini vastuse kätte kirjaliku jagamise algoritmi rakendamisel.
13
Punktide arv Punktide arv