Page 27 - Parimad teadustööd 2013/2014
P. 27
TALLINNA ÜLIKOOLI ÜLIÕPILASTE 2013/2014. ÕPPEAASTA PARIMAD TEADUSTÖÖD / ARTIKLITE KOgUMIK hARIDUSTEADUSED
teemal referaat ja kaasüliõpilasi retsenseerida. Soomes kirjutasid keskkooli matemaatikaõpetajad, ülikoo- li professorid ja üliõpilased nii matemaatika kui ka informaatika erialalt ühistööna matemaatika õpiku (Harmon 2012). Illinoisi Ülikoolis viidi 2002. aastal läbi uuring keeleõppe valdkonnas, kus ühele üliõpilas- te grupile anti ainult prantsuse keele sõnad, mille jaoks pidid tudengid ise õppematerjali looma. uuringu- ga tõestati, et tudengite sõnavara laienes märgatavalt rohkem, kui nad osalesid ise õppematerjali loomises (Nikolova 2002). Complutense Madriidi Ülikoolis arendati süsteem, kus üliõpilased said õppematerjali- de repositooriumis panustada materjalide uuendamisse, sorteerimisse ja hindamisse (Gomez-Albarran, Jimenez-diaz 2009).
Metoodika ja tulemused
Bakalaureusetöö metoodiliseks aluseks on AddIE õppedisaini mudel (Shelton, Saltsman 2008). AddIE mudel pakub välja struktureeritud protsessi õppimisega seotud tegevuste ning vahendite loomiseks, mis sobib nii tervete kursuste kui ka eraldiseisvate õppematerjalide jaoks. Mudel on jagatud viieks etapiks, mis on aluseks “Arvutigraafika” aine raames ühistööna õppematerjali koostamiseks.
Analüüsi etapis (ingl Analysis) tutvustatakse “Arvutigraafika” ainet, selgitatakse välja kasutajate vajadu- sed ja sõnastatakse loodava õppematerjali eesmärgid. Õppematerjali teemaks valitakse vektorgraafika tarkvara Adobe Illustator CS6 kasutamine. Analüüsitakse olemasolevaid vektorgraafika õppematerjale, tunnis valminud näiteid ja muud sisu, mida üliõpilased saavad kasutada õppematerjali koostamisel.
Kavandamise etapis (ingl Design) käsitletakse loodava õppematerjali sisu, struktuuri ja kõike avalikus- tamist puudutavat, lähtudes õppematerjali kasutajate vajadustest ning olemasolevatest ressurssidest. Materjali paindlikuks kasutamiseks avaldatakse loodav õppematerjal litsentsiga „Autorile viitamine + Jagamine samadel tingimustel 3.0 Eesti”, mis annab õppematerjali kasutajale soovi korral õiguse õppema- terjali vabalt kasutada ja isegi muuta Seejuures tuleb tagada, et loodud teos oleks kättesaadav samalaadse või ühilduva litsentsi alusel (EITSA 2010). Kavandamise etapi raames viidi läbi ka õppematerjalide koos- tamise vahendite võrdlus, mille tulemusel valiti sobivamaks platvormiks vabavaraline sisuhaldustarkvara WordPress. Tähtsamateks teguriteks valiku tegemisel osutus võimalus hoiustada loodavat õppematerjali vabalt valitud serveris, mis on oluline, tagamaks sõltumatust ja vajadusel hõlpsamini lisaarenduste te- gemist. Veel oli otsustamisel oluline ühistöö võimalus, mis mitmete kasutajate loomisega on WordPress platvormil võimalik.
Väljatöötamise etapis (ingl Development) kirjeldatakse ühistöös õppematerjali loomist “Arvutigraafika” aine raames eelnevalt ettevalmistatud platvormile. Teemad ja retsenseerimiskohustus jaotatakse üliõpi- laste vahel. Luuakse õppematerjali esimene variant ja üliõpilased retsenseerivad üksteist. Sellele järgneb õpilaste poolt paranduste sisseviimine ja ristviidete loomine materjali erinevate osade vahel.
Läbiviimise etapis (ingl Implementation) lisatakse valminud õppematerjal Tallinna Ülikooli Informaa- tika Instituudi avalike õppematerjalide lehele ning kavandatakse õppematerjali metaandmete lisamist Eesti õpiobjektide repositooriumitesse. Kursusel koostatud õppematerjalide õppetöös kasutamine jääb järgmisesse õppeaastasse.
Hindamise etapis (ingl Evaluation) viidi läbi uuring õppematerjale koostanud üliõpilastega ning eks- pertidega. Üliõpilastelt küsiti tagasisidet õppematerjali koostamise protsessi ja selle jaoks kasutatud plat- vormi kohta. Õppematerjali kvaliteeti hindasid eksperdid, kelleks olid valitud õppejõud Informaatika Instituudist. Kvaliteedi hindamiseks kasutati LORI mudelit (Leacock, Nesbit 2007), mille esimeses faasis korraldati ankeetküsitlus ning teises faasis saadi kvalitatiivne tagasiside fookusgrupi intervjuu kaudu. Tuginedes üliõpilastega ja ekspertidega läbi viidud uuringutele, toodi välja tulemused ja järeldused ühis- tööna õppematerjali loomise kohta.
27


































































































   25   26   27   28   29