Page 54 - Tallinn University
P. 54
Tallinna Ülikooli üliõpilaste 2015/2016. õppeaasta PARIMAD TEADUSTÖÖD / Artiklite kogumik HARIDUSTEADUSED tagastati linnale talle varem kuulunud maavaldused.14 Alles 1731. aastal kinnitas keisrinna Anna Vene
valitsejatest esimesena Narva privileegid ning seda tegid ka tema järglased.15
väliSlepingud
18. sajandi esimesel poolel sõlmis Venemaa kaubanduslepingu ainult Suurbritanniaga. Samas kauban- dust reguleerivaid punkte lisati ka rahu- ja liidulepingutesse teiste riikidega.
Vene-Inglise kaubandussuhteid reguleerisid erinevad õigusaktid. Need olid Peeter I ning Katarina I deklaratsioonid, mis vaatamata Inglise-Vene pingelistele suhetele kinnitasid inglastele vaba kauplemise Venemaal, samuti 1734. aasta kaubandusleping ning 1742. aasta liiduleping.16 Neist olulisim oli 1734. aasta kaubandusleping, sest sellega garanteeriti inglaste privileegid Venemaa väliskaubanduses, mis kindlustas Suurbritannia positsiooni kui Vene tsaaririigi suurima väliskaubanduspartneri oma, või- maldades inglastel kontrollida poolt Venemaa väliskaubanduse käibest.17 Hollandlaste tegevus Vene- maal oli 18. sajandil aktiivne ja mõned neist said tsaarivõimudele osutatud teenete eest eriprivileege, kuigi Vene valitsus ei soostunud sõlmima riikidevahelist kaubanduslepingut, ehkki Madalmaad tegid vastavad ettepanekud.18 Rootsi-Vene kaubandussuhted olid 18. sajandil reguleeritud Uusikaupunki ja Turu rahulepinguga ning 1723., 1735., 1745. ja 1758. aastate kaitselepingutega. Lepingutega nähti ette vabakaubandus mõlema riigi alamatele ja garanteeriti rootslaste soodustusi vilja väljaveos Venemaalt.19
narva KaubanduSe piiramine
Nii nagu rootslased, soovis ka Peeter I Vene kaubanduse suunamist Valgelt merelt Läänemerele, kui- gi Narva asemel panustas tsaar Neeva suudmesse rajatud Peterburile, millest sai riigi uus pealinn.20 Rajades Peterburi, asus valitsus kindlustama uue pealinna sadama positsiooni teiste sadamate ees, milleks rakendati erinevaid meetmeid. See küsimus tõstatati läbirääkimistel teiste riikide esindajatega, väliskaupmehi survestati ning Vene kaupmehi saadeti Peterburi elama.21 Põhjasõja ajal, kui rootslased kaaperdasid Vene riigi poolt vallutatud Läänemere sadamatesse sõitvaid laevu, kartsid välismaalased kaotada oma varandust. Samuti oli Arhangelskis kauplemiseks vajalik infrastruktuur, mida Peterburis alles loodi.22 Neil põhjustel ei õnnestunud Peeter I-l viia Vene kaubandust Läänemerele üle.
Kui Põhjasõda lõppes, andis tsaar 1721. aasta detsembris välja ukaasi „Kaubateedest – määrus, mil- listest linnadest millistesse sadamatesse peavad kaubad liikuma“, millega määrati igale sadamale ta- gamaa.23 Nii viiski Peeter I oma soovi ellu ja suurt osa Vene kaupadest hakati Arhangelski ja Narva asemel Peterburi tooma.24
14 Петров, 1901, 360-361.
15 ПСЗ. т.8, No 5766, 31.05.1731.
16 Мартенс, Ф. 1892. Собрание трактатов и конвенций, заключенных Россиею с иностранными державами.
Том IX (X). Трактаты с Англией. Пб.: Тип. Министерства путей сообщения. No 381, 08.04.1720, 44-45; Мартенс, 1892, т. 9/10, No 382, 21.06.1726, 57-59; Мартенс, 1892, т. 9/10, No 383, 20.04.1727, 60-62; Мартенс, 1892, т. 9/10, No 384, 62-90; Мартенс, 1892, т. 9/10, No 386, 11.12.1742, 112-133.
17 Кулишер, И. 2008. История русской торговли и промышленности: Очерк истории русской промышленности. Челябинск: Социум, 224-226.
18 Бааш, Э. 1949. История экономического развития Голландии в XVI–XVIII веках. Москва: Издательство иностранной литературы, 306-307.
19 Некрасов, 1984, 58.
20 Шейнин, 1997, 61.
21 Никифоров, Л. 1950. Русско-английские отношения при Петре I.
Москва: Государственное издательство политической литературы, 35, 109.
22 Захаров, В. 1996. Западноевропейские купцы в России: эпоха Петра I. Москва: РОССПЭН, 133-134.
23 ПСЗ. т. 6, No 3860, 2.12.1721.
24 Zacharov, 2004, 47-60.
54