Page 18 - ajakiri loov haridusmõte 100
P. 18
RIkASTAV
ELUkESTEV ÕpE
Mitte kõik elus omandatu ei ole pärit klassitoa seinte vahelt – põnevat ja tarvilikku kogeda ning huvitavalt ja kasulikult õppida võib ka mujal.
Enamikule meist seostub õppimine koolikesk- konnaga. Alustasime lasteaias, käisime koolis, mõned ka kutse- ja kõrgkoolis – õppisime õpetajatelt, õppisime õppima. Aga asetame end kujutluses kolme olukorda, mis on üsna igapäevased.
Esmalt astume sisse noortekeskusesse
See on paik, mida teatakse eelkõige turvali- se ja hubase vaba aja veetmise kohana. Siin saab teistega suhelda, vahel toimub põnevaid üritusi ja kohtumisi ning see rikastab noore inimese maailma uute mõtete ja tut- tavatega, aga samas aitab saada
julgemaks suhtlejaks.
Mõne aja pärast avastame,
et tegelikult toimub siin muudki: on võimalus osaleda klubides ja huviringides. Eriliselt
paelub diskorite klubi (DJ-club) ja sukeldumi-
ne diskoritöö imelisse maailma. Poole aastaga
on võtted selged ning julgetakse väiksematele pidudele end DJ-ks pakkuma minna.
See on õppimine. See on vabatahtlik. See toimub teistsuguses keskkonnas ja teistsugusel viisil. See on õppijale huvitav ja kasulik.
Vabas looduses kõndimiseks valime Pääsküla raba
Ühelt poolt tullakse siia puhkama ja loodust nautima. Teiselt poolt võtame eesmärgiks ükskord ometi selgeks teha rabas kasvavad taimed. Peatume iga matkaraja veerel oleva tahvli juures ning loeme läbi teksti ja püüame pildi järgi otsida üles taime.
Hakkab tunduma, et peame teist korda sama rada samal eesmärgil kordama – kõik ei ole kohe looduses märgatav ega jää meelde. Miks ka mitte uuesti tulla, kui on huvi. Õppimisele lisaks naudime looduses liikumist.
See on õppimine. See on vabatahtlik. Toimub teistsuguses keskkonnas ja teistsugusel viisil, on kasulik ja huvitav.
Külastuskäik Lennusadamas asuvas- se Meremuuseumisse
See külaskäik on meil ammu plaanis. Tahame saada teada
uusi fakte Eesti mereajaloo kohta ja õppida tundma
merekeskkonnaga seonduvat.
Kohale jõudes avastame mõnevõrra üllatuslikult atraktiivse ja inspireeriva ruumi,
milles liikumine on põnev seiklus. Ajaloo-
ja keskkonnateadmiste kõrval omandame
ootamatult ka palju muud: teadmisi meremeeste elust ja tegevusest, merespordi ajaloost ja
tänapäevast, lisaks liigume ja omandame uusi oskusi, juhtides mudellaevu ja proovides kätt kalapüügis.
See kõik on taas õppimine. See on vabatahtlik, toimub koolikeskkonnast väljaspool
ning viisil, mis on huvitav, kasulik ja mitteformaalne.
Halliki Põlda ja Ilona-Evelyn Rannala, elukestva ja mitteformaalõppe suuna õppejõud
18
Tallinna ülikooli ajakiri / nr 13 / sügis 2019