Info hankimise ja otsingualased uuringud 1900-1960

Informatsiooni hankimise ja otsingu probleemidega hakati süstemaatiliselt tegelema möödunud sajandi algul. Sajandi esimestel kümnenditel olid uuringute tähelepanukeskmes infokanalid ja -süsteemid, peamiselt raamatukogudes ja massimeedias.1940. aastal ilmus esimene ülevaade sellealastest uuringutest. Sellised ülevaated ilmusid seejärel paljudes ajakirjades kuni 1960ndate aastateni üsna regulaarselt.

Kuni 1960ndate aastateni olid uuringud peamiselt seotud teadlaste ja inseneride infovajaduse ja -kasutamisega. Sellegipoolest peab tõdema, et need uuringud ei vaadelnud info hankimist tänapäevases tähenduses. Uuringute põhitähelepanu oli suunatud eelkõige info hankimise objektidele ja kohtadele nagu raamatud, ajakirjad, ajalehed ning raadio, televisioon, raamatukogud, konverentsid jne. Uuriti formaalseid infosüsteeme ja infokasutaja asemel olid tähelepanukeskmes eelkõige infoallikad ja nende kasutamine. Kirjanduses nimetati neid uuringuid sellegipoolest infovajaduse ja kasutamise uuringuteks (information needs and uses), vahel ka kasutajauuringuteks (user studies) (Case, 2002).

Choo ja Auster (1993) iseloomustavad sellel perioodil domineerinud lähenemist kui süsteemikeskset. Pertti Vakkari (1999) kasutab terminit 'süsteemile orienteeritud lähenemine'.

Vakkari on võrrelnud süsteemile orienteeritud ja kasutajale orienteeritud info hankimise ja otsingu uuringute erinevusi ning uurimisküsimuste püstitusi sellistes uuringutes. Illustreerides neid erinevusi, toob ta järgmise näite:

 

Süsteemile orienteeritud ülesandekeskses uuringus on tüüpiliseks uurimisküsimuseks: milliseid dokumente insenerid vajavad oma tööks ja kuidas saaks firma infokeskus neid tagada?

Kasutajale orienteeritud uuringu puhul püstitati uuringuküsimus järgnevalt: kuidas advokaadid mõtestavad (make sense) oma ülesandeid ja infokeskkonda?

Ülesandele mitte orienteeritud süsteemikeskses uuringus püstitati küsimus: miks inimesed ignoreerivad hoiatusi kaubapakenditel ja reklaamis?

Kasutajakeskses uuringus oli uurimisküsimus järgnev: miks inimesed külastavad kaubamaja, kui neil ei ole vajadust ega kavatsust midagi osta?

 

Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives 3.0 License

Sirje Virkus, Tallinna Ülikool, 2009