Skip navigation

1.3. Õpistrateegiate valimine

Kuidas õppida, et saavutada püsivad teadmised?

Vii esmalt läbi õpistrateegiate inventuur (McGuire, 2015). Selleks vaata allpool olevaid väited. Vasta igale väitele lähtuvalt sellest, kas nõustud väitega või mitte "tõene" või "väär". 

Küsimus 1

1. Ma tutvun alati teemadega, mis tulevad käsitlemisele järgmisel õppekohtumisel ja/või vaatan alati enne õppekohtumisele minekut läbi materjali, mida sellel õppekohtumisel arutama hakatakse. Sageli uurin teema kohta omal algatusel lisamaterjali.

Küsimus 2

2. Vaatan oma loengukonspektid võimalikult kiiresti pärast loengu toimumist üle, et need läbi töötada ja korrastada ning märgin üles probleemsed kohad, millele soovin õppides rohkem tähelepanu pöörata. 

Küsimus 3

3. Püüan teha koduseid ülesandeid, ilma et kasutaksin näidisülesandeid juhendina. Isegi, kui see on keeruline, siis valin teadlikult lähenemise, et lahendan ülesandeid iseseisvalt seni, kuni jõuan tulemuseni. 

Küsimus 4

4. Käin regulaarselt õppekohtumistel ja/või juhendamisel ja nendel õppekohtumisel kasutan võimalust, et esitada õppejõule täiendavaid küsimusi või arutlen koduste ülesannetega seotud probleeme.  

Küsimus 5

5. Töötan kõik kodused ülesanded ja küsimused enne testi, arvestust või eksamit läbi. 

Küsimus 6

6. Pühendan õppimisele (väljaspool ainekursust) vähemalt viis päeva nädalas, õppimine kuulub minu argipäeva ja mul on selleks kujundatud kindel rutiin.

Küsimus 7

7. Teen enda jaoks mnemoonikaid, mis aitavad mul fakte ja võrrandeid meeles pidada. 

Küsimus 8

8. Visualiseerin ehk koostan tunnis käsitletud mõistetest diagramme või joonistan mõttepilte. 

Küsimus 9

9. Osalen õpperühmas, kus lahendame ühiselt  kodutöid ja viime läbi ühiseid enesekontrolli teste, et koos kaaslastega leida vastused teemaga seotud olulisematele küsimustele.

Küsimus 10

10. Töötan enne järgmist õppekohtumist iseseisvalt  uuesti läbi kõik ülesanded ja testid, mida ei jõudnud õppekohtumisel kaasa teha või mis osutusid keeruliseks.

Küsimus 11

11. Mõistan, et isegi kui ma pole seni sellel ainekursusel saavutanud testides, iseseisvates töödes oodatud või positiivseid tulemusi, siis need testid näitavad minu sooritust selles ajahetkes ja ma olen võimeline enda sooritust parandama ning saavutama siiski kursuse lõpus positiivse/oodatud tulemuse.

Kas hea hinne peegeldab aga alati püsivaid teadmisi?

Loe läbi järgmine juhtum:

Üliõpilane valmistus eksamiks suure pühendumisega. Ta oli osadelt õppekohtumistelt puudunud, kuid sellele vaatamata oli ta kokku kogunud kõik vajaliku materjali. Ka polnud ta jõudnud materjalidega semestri jooksul tutvuda rohkem, kui loengutes, sest teemad ei olnud inspireerivad. Täiendavaid mõtteülesandeid, mis õppejõud soovitas,  polnud ta semestri jooksul kaasa teinud, sest need polnud kohustuslikud. Ta kavandas eksamiks õppimiseks endale kolm pikka, pausideta päeva. Ta kogus kokku kõik õppekohtumise materjalid, näidisülesanded ja hindas eesootava õppimise mahtu. Seejärel jaotas õppimise selliselt, et esimesel päeval luges kõik materjalid läbi ning markeeris materjalides olulisemad kohad. Teise päeva pühendas ta olulisemate kohtade ümberkirjutamisele. Kolmandal päeval luges ta materjalid uuesti veelkord läbi ning püüdis meenutada, mida ta oli nendest materjalidest lugenud. Ta võis enda üle uhke olla, sest ta oli oma plaanist tublisti kinni pidanud ning koostatud konspekt tundus täitsa hästi selge olevat.

Ta läks eksamile ja ka eksam läks hästi. Muidugi oli ta pisut pettunud, sest lootis saada hindeks A, kuid ta ei suutnud lahendada ühte ülesannet ning B on ju samuti väga hea hinne. 

Järgmisel semestril tehti enne uue aine õppimist esimesel kohtumisel eelteadmiste kontroll. Üliõpilane, kes oli sooritanud eeldusaine hindele B tõdes ehmumisega, et paljudele küsimustele ei osanud ta vastata, ehkki mäletas, et oli seda õppinud.

Oleme tagasi küsimuse juures: Kuidas õppida, et saavutada püsivad teadmised ja ainekursusel suurepärane tulemus? 

MÕTLEMISÜLESANNE


Kuidas vastad, tuginedes eelnevalt sooritatud õpistrateegiate testi küsimustele ja juhtumile, sellele küsimusele?

Enda õpistrateegiate analüüsimist ja nende kohandamist nimetatakse metakognitiivseks strateegiaks. Metakognitsioon ehk mõtlemine enda mõtlemisest annab seega üliõpilasele võimaluse hinnata, kui sügavalt on toimunud õppimine ehk kas tema teadmised on põhjalikud ja rakendatavad või on need teadmised jäänud pinnapealseks? See annab ka oskuse hinnata kastuatud kognitiivseid strateegiad ning vajadusel strateegiaid paremini valida või täiendada. Kui õppija hakkab rakendama õppimisel metakognitsiooni, toimub võimestav ja süvaõppimist kaasa toov muutus õppija õppimises, sest õppija  hakkab end ise õpetama (McGuire,2015).