Skip navigation

Probleemianalüüs

Probleem

Probleem on igasugune lahendust vajav küsimus või ülesanne, ka mureküsimus või raskus (Eesti keele seletav sõnaraamat 2009). Probleem on niisiis midagi, mida on vaja lahendada või selgitada, see võib olla vastuolu või konflikt selle vahel, mis on ja mis peaks olema, aga ka raskused või millegi puudumine eesmärgi saavutamiseks.

Probleemi sisuks on vastuolu olemasoleva ja soovitava olukorra vahel.

Probleem võib hõlmata üht inimest, inimeste gruppi, kogukonda, ühiskonda, tehis- või looduskeskkonda.

Probleemi määratlemine ja uurimine on esimene etapp loovus- ja innovatiooniprotsessis (Bessant jt 2015). 

Probleemianalüüs

Probleemianalüüs algab selle probleemi võimalikult täpsest sõnastamisest ja kirjeldamisest. Probleemile viitavad eelkõige selle tunnused. Probleemi määratlemiseks tuleb seda lahti mõtestada: Kellel on probleem? Milline on probleemi mõju ulatus, tugevus, sagedus? Millised on probleemile viitavad nähtavad või tajutavad tunnused, millised võiksid olla põhjused, võimalikud tagajärjed?

Probleem tuleb sõnastada võimalikult konkreetsena, siis seda analüüsida ja alles seejärel saab pakkuda võimalikke lahendusi.
Keerulisemate probleemide kirjeldamiseks võib teha joonise või mõistekaardi, kasutades küsimusi kes?, mida?, millal?, miks?, kuidas?, et probleemi tegelikku olemust ja mõju paremini mõista.

Probleemianalüüsil saab kasutada erinevaid meetodeid, näiteks „5 Miksi“ („5 Whys“) on lihtne, kuid tõhus meetod probleemide analüüsimiseks ja lahendamiseks, küsides „miks“ viiskorda järjest või niipalju kordi kui vaja, et liikuda tunnuste kaudu probleemi algpõhjusteni.
Seda meetodid saab kasutada koos põhjus-tagajärg analüüsiga või „Kalaluu diagrammiga“ („Fishbone Diagram“), mis annab võimaluse probleemi veelgi põhjalikumaks analüüsiks.

Videoülesanne

Vaata tähelepanelikult järgmist videot:

Maire Milder: Probleemilahendus. Haruta probleemi mõnuga, kõik algab märkamisest.

Arutle järgmiste küsimuste üle:

  • Millised võivad olla probleemide põhjused organisatsioonis?
  • Miks on oluline probleemi analüüsida enne lahenduste pakkumist?
  • Miks on probleemi lahendamise käigus oluline küsida pidevalt miks-küsimusi?
  • Milline suhtumine toetab probleemi lahendamist?

Mõtlemiseks - arutlemiseks

Probleemi märkamine, kirjeldamine ja analüüs on tähtis igas vanuses õppijate jaoks, kuid sobivad meetodid ja vahendid selleks kindlasti erinevad.

Kuidas õpetad probleemianalüüsi enda õppijatele?