Skip navigation

Väärtusloome protsess

Väärtusloome on protsess, milles tööjõu ja muude ressurssidega luuakse midagi, mis vastab kellegi (sihtrühma) vajadustele.

Kitsalt ärilisest vaatenurgast on väärtust loodud, kui ettevõtte teenitud tulu ületab ressurssikulu. Tänapäeval on väärtusloomes esindatud ka immateriaalsed varad nagu brändid, ideed, inimesed ja innovatsioon. Seega ka väärtusloome protsess on üha enam oskusliku juhtimise küsimus, mitte üksnes finantstulemus. (digitalleadership.com). 

Igasuguse ettevõtluse edu taga on väärtuse loomine klientidele/tarbijatele, investoritele ja töötajatele (joonis 11).

väärtusloome äris
Joonis 11. Väärtusloome ettevõtluses

Väärtus kliendile aitab toodet-teenust paremini müüa, väärtus investorile aitab suurendada kasutatavaid ressursse ja tootearendust ning väärtus töötajale motiveerib neid töötama ja andma endast parima.

Kui väärtusloomele keskendumine ettevõtluses on loomulik ja mõistetav ning väljendub ettevõtte edus, siis samamoodi loomulik ja mõistetav peaks see olema kõikides avaliku sektori organisatsioonides. Arvestades, et avaliku sektori ressursikulu tasutakse ühiselt kogutud maksurahast, eeldame selle kasutamist parimal võimalikumal moel, sihtrühmale oodatud väärtust luues.

Väärtusloome protsess igat tüüpi organisatsioonis nõuab süsteemset juhtimist ja arendustööd, organisatsiooni kõikide tasandite ja koostööpartnerite kaasamist. 

Väärtusloome protsessi lõuendi (joonis 12) kasutamine toob kaasa suurema selguse ja ühtse ülevaate kõigile osapooltele organisatsioonis. Protsesside parem koordineerimine ja optimeerimine säästab aega, vähendab vigu ning väldib viivitusi ja konflikte. See omakorda võimaldab projekte ja protsesse kiiremini lõpule viia, professionaalsemalt ja suurema lisandväärtusega (agilyzer.com).

vaartusloome organisatsioonis
Joonis 12. Väärtusloome protsessi lõuend
  • Juhtimises on selged ja konkreetsed eesmärgid ja strateegia ning loodud vastav organisatsioon.
  • Väärtuste loomise puhul on oluline lisaks klientidele loodavale väärtusele määratletud ka väärtusloome organisatsioonile ja meeskonnale.
  • Ressursid, tehnoloogia, ekspertiis ja meetodid on heas vastavuses seatud eesmärkide ja kavandatud protsesside või projektidega.
  • Vajalik on seada konkreetsed fookused ja määratleda vaheetapid (milestones) protsessi parema jälgitavuse huvides.
  • Sisemiste ja väliste võrgustike kaasamine väärtusloomesse on hoolikalt planeeritud ja aeg-ajalt üle vaadatud.
  • Väärtusloome protsessi optimeerimine võib tähendada nii  mittevajaliku kõrvaldamist või vähendamist kui ka parendustegevusi ja uuenduste loomist.
     

Mõtlemiseks-arutlemiseks

Kuidas saaks väärtusloome lõuendit kasutades kirjeldada väärtusloome protsessi või mõnda üksikut projekti sinu koolis või mõnes teises organisatsioonis?

  • Millised on seatud eesmärgid ja strateegia?
  • Milline on vastav organisatsioon, meeskond ja tööjaotus?
  • Millised on vajalikud ressursid, tehnoloogia, ekspertiis ja töömeetodid?
  • Millele on seatud fookus ja milliseid vaheetappe on seatud?
  • Kuidas on kaasatud organisatsiooni sisemised ja välised võrgustikud?
  • Millist väärtust luuakse sihtrühmale/kliendile, organisatsioonile ja meeskonnale?
  • Kas ja kuidas on protsessi või projekti optimeeritud?