Page 34 - Tallinn University
P. 34
Tallinna Ülikooli üliõpilaste 2015/2016. õppeaasta PARIMAD TEADUSTÖÖD / Artiklite kogumik HARIDUSTEADUSED
Rahel Olbrei “Kratt”
Milline oli see plahvatuse ehk siis Olbrei tegevuse tekitatud tantsustrateegiline rada? Esiteks, mida tähendab üldse tantsulavastus, milline on selle struktuur, kuidas see on üles ehitatud? Olbrei kujundas oma lavastustega arusaama, et see on loogiliselt üles ehitatud, terviklik, psühholoogiliselt veenvate karakteritega originaalne (mitte kusagilt laenatud või üle võetud) teos. Olbrei lavastused olid sõltu- valt teose temaatikast erineva stiiliga ning alati tema enda liikumismaterjaliga. Kui teose ainestik oli idamaine, nagu „Rohelise  öödi” (1928), „Lakšmi” (1937) või „Punase mooni” (1939) puhul, siis oli ka liikumiskeel vastavalt ainestikule hiina- või indiapärane ega tuginenud üksnes klassikalise balleti sõnavarale. Kui teose lähtekoht oli Antiik-Kreeka, nagu lavastustes „Paan võsas” (1929) või „Flora ärkamine” (1937), oli inspiratsiooniallikaks ajastu kujutav kunst. Kui tegemist oli tuntud ballettidega, nagu „Pähklipureja” (1936), „Luikede järv” (1940) või „Giselle” (1929 ja 1942), siis ei olnud eesmär- giks nende traditsioonilise koreograa a ülekandmine, mis oleks tolleaegsele tantsurühmale ka üle jõu käinud, ega mugandamine Estonia võimalusi arvestades, vaid originaalse liikumiskeelega teose loomine. Ja kui tegu oli eesti folkloorile toetuva teosega nagu „Kratis” (1944), siis oli liikumise lähte- kohaks etnograa line materjal.
34


































































































   32   33   34   35   36