Page 11 - ajakiri loov haridusmõte 100
P. 11
Andekus ei ole pelgalt jumalik, vaid eelkõige inimlik omadus.
andekus
intellektuaalne loominguline sotsiaalne sensomotoorne
TalenT
akadeemiline kunstiline äriline
mäng ja strateegia sotsiaalne tehnoloogiline sport
jne
isiksus
juHus
keskkond
sellega tegelemise olulisust. Samas on andekus muutunud sildiks, mis aitab kooli pildile tõsta: olümpiaadi- ja konkursivõitude kaudu toovad andekad kodukoolile au ja kuulsust. Mõistagi on eduelamus tihti õpilase arengus oluline etapp, kuid siin on omad ohukohad.
Väljavalituile või kõigile?
Tsitaat „Issand Jumal, ma olen ju ka inimene!” kuulub väikese maakooli õpilasele, kes minule antud uurimuslikus intervjuus tunnistas, et
ei jaksa osaleda kõikidel aineolümpiaadidel, esindada oma kooli nii laulu- kui ka spordivõistlustel. Just tema, aga ka paljude teiste uuritud laste soovitus ja ootus oli, et
väärtustaksime ja märkaksime koolides kõigi õppijate andeid, toetaksime iga ande arengut.
„Erakordne anne ja saavutus ei ole reserveeritud üksnes väljavalitutele, vaid võimalus sinule, minule – igaühele,” ütleb menuki „Talent is Overrated” autor Geo Colvin. Teadlasena tuleb temaga nõustuda. Igas eas inimese – nii lapse kui ka täiskasvanud õppija – andekust tuleb märgata, toetada ja tunnustada, sest: Issand Jumal, me kõik oleme inimesed, kes vajavad oma erakordse kingi arendamisel toetust, mõistmist ja tähelepanu.
Halliki Põlda, elukestva õppe lektor
aRengupRoTsess
õppimine ja harjutamine
Tallinna ülikooli ajakiri / nr 13 / sügis 2019 11