Page 13 - ajakiri loov haridusmõte 100
P. 13
Vaatlemine.
Mis õpilastega toimub? Kust me seda teame?
Kontrollimine.
Kas muutus on olnud piisav?
Oletuste (hüpoteeside) püstitamine. Kuidas meie olukorda panustame? Mis meie tegevustest, hoiakutest jne hoiab meid praeguses seisus?
Uus õppimine.
Kuidas ja kust saame õppida selle kohta, mida me peaks tegema, et saavutada soovitud muutus?
UURIMISSPIRAAL
Fookustamine.
Kuhu panustamine looks kõige suuremat muutust?
Loe lisaks: tlu.ee/timperley
Tegutsemine.
Mida me saame teha teisiti, et luua muutust?
Milliseid soovitusi annate ülikoolidele õpetajate koolitamiseks?
Õpetajakoolituse kursused peavad olema väga tihedalt seotud tegeliku tööga, võimalikult praktilised ja rakenduslikud. Ei ole mingit mõtet pakkuda teooriat, mida pole võimalik töös rakendada. Teooriad on küll väga olulised, aga valida tuleb neist sellised, mis õpetavad paremini õpetama, loengud peaksid pakkuma tudengitele tähenduslikku sisu.
Üliõpilased peaksid olema tihedalt seotud nii kooli kui ka ülikooliga, praktiseerima suure osa ajast koolis, kellega tudengite juhendajad tihedat koostööd teevad.
Mida arvate õpetajate hindamisest, tulemuste mõõtmisest?
USA on kulutanud miljoneid dollareid, et õpe- tajaid hinnata, aga see ei ole olnud edukas.
Mina küll ei ole huvitatud õpetajate hindami- sest, vaid eelkõige nende erialasest arengust. Olulisem on aidata õpetajatel olla süsteemselt re ekteeriv asjatundja, mitte lihtsalt vaadata, kuidas tal läinud on ja millised on tulemused. Tähtsad ei ole testide tulemused, vaid õpetaja eesmärgid ning see, et õpilased õpiks kiiremini ja tõhusamalt kui varem.
Õpetajate jaoks on oluline koguda ja kasutada infot õppimise efektiivsemaks muutmiseks, arutada kolleegidega, kuidas saaks olla veel tõhusam. Uus-Meremaal on õpetajatel tavaks kohtuda kolleegidega enne või pärast tunde,
et uurimisspiraali abil oma tööd analüüsida. Uurimisspiraal on uurimise ja õppimise viis, mis aitab õpetajatel oma tööd analüüsides seda tõhusamaks muuta.
Intervjuu Tallinna külastanud emeriitprofessoriga tegi Tallinna Ülikooli õpetajahariduse peaspetsialist Kerli Prass.
Tallinna ülikooli ajakiri / nr 13 / sügis 2019 13