Page 14 - ajakiri loov haridusmõte 100
P. 14
Kuidas hoida
ÕpETAjAT VORMIS?
Õpetajal tuleb professionaalina tasemel püsimiseks tegeleda oma vaimu treenimise ehk pideva õppimisega.
Kui mul paluti kirjutada lugu teemal, kuidas hoida heas vormis Eesti õpetajat, kelle keskmine vanus on 50 aasta piiril, oli mu esimene mõte, et vorm ei sõltu ju vanusest ning nii nagu iga teise tegevuse puhul tuleb vormis püsimiseks teha trenni. Seejuures on oluline silmas pidada, et tulemusteni ja hea vormini ei vii igasugune treening, vaid see peab olema mõtestatud ehk eesmärgipärane, süsteemne ja pidev.
Enne treeningutega alustamist tuleks hoolikalt analüüsida oma füüsilist taset ja võimekust, seada eesmärgid ning valida selle põhjal sobiv programm. Lihtsustatult võib öelda, et sama kehtib ka siis, kui eesmärk ei ole pelgalt hea füüsiline vorm (mis on küll ülioluline), vaid soovitakse olla heas vormis erialases tegevuses. Ütleb ju ka vanasõna, et terves kehas terve vaim.
Teada rohkem kui lapsevanem
Selleks et olla professionaalina tasemel ja vormis, tuleb tegeleda oma vaimu treenimisega ehk pideva õppimisega.
Vaadates ükskõik millise valdkonna tipptegijaid, on selle taga igapäevane harjutamine ja õppimine. Pühendumus ja pingutus eristab keskpärast töötajat tipptegijast.
Ka õpetaja professionaalse arengu aluseks
on ühelt poolt soov ning teisalt suutlikkus ennast ja oma tegevust pidevalt analüüsida
ning sellest õppida nii individuaalselt kui ka koostöös kolleegidega. Tänapäeval on õppimine muutunud võtmeteguriks professionaalsuse säilitamisel ja professionaaliks olemisel, sest professionaalsus ei väljendu enam sedavõrd saadud hariduses või omandatud ametis, vaid eelkõige töö tegemise viisis ehk kvaliteedis.
Kiirelt muutuvas keskkonnas ei saa loota
kunagi õpitule, vaid tuleb end pidevalt nii
oma ainevaldkonnas kui ka pedagoogikas
ja psühholoogias täiendada. Ühelt poolt teadmised vananevad ja teisalt on tänapäeval kõik teadmised, sh teadustööd, kättesaadavad kõigile, mis piltlikult tähendab seda, et kui tahame õpetajatena olla suuremad eksperdid kui
14
Tallinna ülikooli ajakiri / nr 13 / sügis 2019