Page 6 - ajakiri loov haridusmõte 100
P. 6
ÜLIkOOL
näitab koolidele teed tulevikku
Tallinna Ülikoolis on kaks aastat katsetatud Tulevikukooli programmi, mille eesmärk on uuendada õppimis- ja õpetamiskultuuri ülikooli ja kooli koostöös.
Koolist rääkides mõtleme üldjuhul, kuidas õpilased õpivad, mida tuleks sellel alal muuta, kuidas jõuda paremasse kooskõlla ühiskonna arengu vajadustega. Vähem mõtleme, et kool on ühtlasi õpetaja töökeskkond.
Kool on aga organisatsioon, mille kultuuri peab arendama samamoodi, nagu see sünnib igas teises eluvaldkonnas. Koolikultuur
on sealjuures eriliselt tähtis – eeldame, et õpetajad on loovad, suudavad jälgida iga õpilase vajadusi, on paindlikud, kohaldavad õpet vastavalt õpilaste vajadustele. See on töötamiseks väga nõudlik keskkond.
Tallinna Ülikoolis on katsetatud kaks aastat Tulevikukooli programmi, mille eesmärk on uuendada kooli õppimis- ja õpetamiskultuuri ülikooli ja kooli koostöös. Uuenemine tähendab eelkõige liikumist õppija terviklikku arengut ja tema iseseisvat tegutsemisvõimekust toetava ning mõtestatud ja vastutustundlikku tegevusmustrit kujundava koolimudeli poole.
Kultuurimuutus ei piirdu pelgalt õppimise kohta käivate arusaamade ja praktikatega, see haarab koolielu kogu selle mitmekesisuses: alates juhtimisest ja töökorraldusest kuni füüsilise keskkonna ning kogukonnasuheteni.
Tulevikukooli programm käivitus aastal 2017. Järgneva kahe aasta jooksul on selles osalenud üheksa kooli. Õppeaasta käigus keskendutakse igas koolis ühele konkreetsele muutusele, mis sõltub kooli ootustest ja eesmärkidest.
Koolides loodud uued praktikad on nii uurimisobjektid kui ka sisend ülikooli õppeprotsessi, seda nii õpetajakoolituses kui ka haridusjuhtide taseme- ja täiendõppes. Koostöö koolidega tuleb ülikoolil luua arendusmetoodika, mis toetab tõenduspõhist, süsteemset ja koostöist kooliuuendust.
Üks suurimaid väljakutseid on töö tõenditega. Tõendite kogumist ja vahendamist oodati esmalt pigem ülikooli konsultantidelt ja
seda seostati eelkõige teadusuuringutega. Programmis kogutakse andmeid ise, et hinnata lahenduste tõenduspõhisust. Nii on muutunud kooli meeskondade arusaam eelkõige sellest, kuidas tõendeid mõista ja mida on nendega võimalik teha. „See on miski, mida me tegelikult ise saame teha,” on tõdenud Tulevikukoolis osalejad. „See ei ole midagi ülikauget. Me lihtsalt peame teadma, millest lähtuda.”
Eve Eisenschmidt, hariduskorralduse professor
Tulevikukooli partnerid ja valdkonnad
– Peetri Lasteaed-Põhikool | Koostöiste meetodite kaudu digipädevusi hõlmav lõimitud õpe – Pelgulinna Gümnaasium | Õpilaste õpioskuste arendamine
– Ruila Põhikool | Aine-, klassivälise- ja huvitöö lõiming
– Tallinna Kunstigümnaasium | Huvitunnid õpilaste motivatsiooni tõstmiseks
– Väätsa kool | Mõtestatud õppimine
– Muraste kool | Üldpädevuste hindamissüsteem
– Pääsküla kool | Kujundava hindamise rakendamine
– Rahumäe Põhikool | Kujundava hindamise rakendamine
– Tallinna 32. Keskkool | Õpioskuste arendamine
6
Tallinna ülikooli ajakiri / nr 13 / sügis 2019


































































































   4   5   6   7   8