Page 7 - ajakiri loov haridusmõte 100
P. 7
TULEVIKUKOOL
Muutuse protsessi juhtimine
Uute praktikate koosloome
Tõendite kasutamine muutuste protsessis
Kooli juhtmeeskonna loomine
Muutuse eesmärk ja tegevuskava
Muutuse kommunikatsioon ja osapoolte kaasamine
Õpetajate motivatsioon ja toimetulek väljakutsetega
Edusõnumid ja vahetulemused
Muutuse jätkusuutlikkuse analüüs
Jätkutegevuste kavandamine
Andmed hetkeolukorrast
Tulemusnäitajad
Andmete kogumise kavandamine
Andmed protsessist
Andmete analüüs
Võrdlusanalüüs
Tulemuste hindamine
Euroopa Liit
Eesti
Haridusinnovatsiooni keskus
Kuidas programmi toetada?
Koolisisese koostöö tugevdamiseks moodustavad koolid juhtmeeskonna, kuhu kuuluvad direktor, õppejuht ja vähemalt kolm õpetajat, kes on soovitavalt eri kooliastmetest ja õpetavad eri aineid. Eelistatult moodustatakse väiksemaid koostöörühmi, kes võtavad vastutuse alaeesmärkide eest. Nii saavad õpetajad juhtimise kogemuse.
Koolide koostööd toetavad igakuised seminarid, kus jagatakse kogemusi ja leitakse ühishuvisid, kavandatakse edasisi tegevusi (üksteise külastamist, õpetajate ühiskoolitust vms). Ülikooli meeskond juhendab muutuste protsessi järgmisi etappe ja andmete kasutamist.
Ülikooli ja kooli koostööd toetab eelkõige ülikoolipoolne kooliarenduse konsultant. Tema ülesandeks on aidata koolil kavandada
ja juhtida muutuste protsessi, pidades silmas dialoogi, tähenduslikkuse ja omanditunde põhimõtteid ning tõstatades kriitilise sõbrana küsimusi. Konsultant nõustab kooli ka tõendite kogumisel ja analüüsimisel.
Ülikooli eksperdid aitavad õpetamise muutust mõtestada, viivad selleks läbi seminare, soovitavad lugemisallikaid valdkonna värskeimate teadmistega kursisolemiseks
ja aitavad kavandada muutusi õpetamises. Ekspert aitab kavandada õppijatest lähtuva muutuse hindamist ja tulemuste mõtestamist.
Euroopa Sotsiaalfond tuleviku heaks
Tulevikukooli programmi aluspõhimõtted
1. Muutuste algatamine ja eestvedamine kaasab kooliperet. Algatajateks ja läbi- viijateks on koolimeeskonnad koolijuhi eestvedamisel ja ülikoolipoolsel toetusel.
Järgitakse kolme printsiipi:
– pidev dialoog osapoolte vahel nii koolis kui ka kooli ja ülikooli vahel;
– muutuse tähenduslikkus õpetajate ja juhtkonna jaoks;
– muutuste sisseviijate omanditunne muutuste sisu osas.
2. Uusi juhtimis- ja õpetamispraktikaid luuakse koostöös ja selle käigus toetutakse olukorra analüüsile. Koostöös ülikooliga kavandatakse arendustegevusi ja katsetatakse uusi lähenemisi, analüüsitakse muutuste mõju ja tulemuslikkust.
3. Muutuste valik ja nende hindamine
on tõenduspõhine. Muutuste kavandamisele eelneb olukorra analüüs ning rahvusvahelisele ja Eesti kogemusele toetuv alternatiivide kaalumine. Protsessi ja selle tulemuslikkust analüüsitakse, samuti jälgitakse koolikultuuri.
Tallinna ülikooli ajakiri / nr 13 / sügis 2019 7


































































































   5   6   7   8   9