Haridusest üldiselt

Haridusega seotud küsimused, probleemid ja lahendused olid kõikehaaravad. Siiski tungis esile sügav mure hariduse üldise käekäigu pärast ning väärtuste pärast, mida haridus kannab või millest hariduses puudu jääb. Siinkohal on haridus lai üldmõiste, mis mõttekodades omas veidi erinevaid tähendusvälju.

Edasises toome igast suuremast teemavaldkonnast välja mõttekodades enimesinenud küsimused-probleemid ja neile pakutud lahendused.

KÜSIMUSED
1. Kuidas tuua inimväärtusi igapäevaellu?
2. Kuidas tõsta haridust ja haritust?
3. Kuidas rikastada ja mitmekesistada hariduse andmist?
4. Kuidas muuta haridussüsteemi loovamaks ja efektiivsemaks?

LAHENDUSED
Inimväärtused moodustavad kindla kogumiku väärtusi, mis annavad võimaluse korraldada elu selliselt, et paraneks ühelt poolt inimeste rahulolu iseendaga ja teiselt poolt harmoonia ühiskonnas. Selleks on aga vaja aega, oskust ja ka välist stiimulit - igale inimesele isiklikult mõistetavat eeskuju ja kogemust. Vaja on aega, et saada selgusele iseenda olemuses ja sihtides, seejärel on võimalik neid väärtusi rakendada isiklikus elus, töös ja suhetes kogu ümbritseva keskkonnaga. Näiteks koolis tuleks keskenduda nende väärtuste arendamisele, mis aga tähendaks paratamatult edukeskse aineõpetamise mahu olulist vähenemist, sest aeg tunnis on piiratud. Õpitulemused oleksid oluliselt kvaliteetsemad, kuid tõenäoselt avaliku tellimuse täitmine kannataks. Siia võiks lisada ka tingimusteta armastusest kantud hoolivuse. Alustades armastusest ja hoolivusest, peaks teised väärtused kõik kaassüsteemina toimima, sest vägivallatuse, tõe ja õiglase toimimiseta ei ole võimalik armastust usutavalt ja toimivalt väljendada. Kui inimene on endas need väärtused leidnud ja oluliseks teinud, siis oskab ta ise segavad kanalid välja lülitada ning häälestuda positiivse kogemuse suurendamisele. Kuni inimene on enda ja oma sihtide suhtes teadmatu, laseb ta end mõjutada kõigel, mis temani jõuab. Kõige suurem jõud on ikkagi laialt levival infol ja selle tonaalsusel: uudised meilt ja mujalt, massidesse jõudvad kunstiliigid (muusika, kunst, filmid, mood jpm). Kuivõrd inimeselt inimesele suhtlemise osatähtsus on paljuski nihkunud massimeediaga suhtlemise arvele, on sellest kanalist väljuval infol oluline mõju. Seetõttu on vajalik inimeselt inimesele suhtlemise mahu suurenemine, mis lähtuks just inimväärtuste rakendamisest ning aitaks igal inimesel oma lähtekoht selgeks saada. Oluline on emotsionaalse tarkuse omandamine ja rakendamine. Kui iga inimene on harmooniline ja tasakaalus, siis ei peaks me arutama ja nuputama (Teder 2009).

 
Kui iga inimene käituks hoolivamalt enda, teiste ja looduse suhtes, siis oleks ka meie elu palju turvalisem. Sotsiaalsete olevustena suudaksime jõustada vaid isiklike kontaktide kaudu. Luua hoolivate inimeste tugivõrgustik, kes suudaks toetada üksteist ning laiendada ühise pingutuse ja eeskujuga sarnaste inimeste ringi? Tegeleda sisevaatluse, mõtluse, meditatsiooniga; tegutseda omakasupüüdmatult, sallivalt, head peegeldades ja hoidudes halba tegemast. Motiveerida ja tunnustada õpetajaid, kultiveerida tänutunnet Algatada kodanikualgatus, mis otsib ning salvestab oma ala ekspertide loenguid, ettekandeid, elamuste vahendamisi sh otse sündmuskohalt (bioloogiast, geograafia ühiskonnaõpetuseni välja) sinimägedelt, Amazonase vihmametsadest või sinivaalade elupaiku avastades. Ettekanded, loengud kogutakse kokku ning teemati laetakse üles ühtsesse veebiportaali (sarnaselt nagu on www.ted.com) Õppejõud saab rikastada oma tundi näidates tunni lisamaterjalina videoülesvõtteid. Õpilasel on võimalik tunni täienduseks õppematerjali ka kodus vaadata (soovitav lingikogu õpilasele) (Minu Eesti 2009).