3. Kehalised võimed

iDevice ikoon Liikumismängud kehaliste võimete arendamise vahendina

Jürgen Weineck ja Rein .Jalak annavad oma raamatus „Kehalised võimed ja organism" põhjaliku ülevaate erinevatest kehalistest võimetest ja nende arendamise metoodikast.. Liikumismängud on heaks vahendiks mängijate kehaliste võimete arendamisel. Selleks valitakse sobiv mäng või kohandatakse/ kooskõlastatakse mängu läbiviimine konkreetse kehalise võime arendamise metoodikaga.

Osavuse (koordinatsiooni) arendamine. Koordinatsioon on sportlase oskus kõige täiuslikumalt, kiiremini, täpsemalt, ökonoomsemalt ja leidlikumalt lahendada keerukaid ja ootamatult tekkinud liigutusülesandeid ning väliste ja seesmiste jõudude kooskõlastatud tegevust organismis motoorse potentsiaali täielikuks kasutamiseks

Endel Isop kirjutab, et osavust arendavad liikumismängud, mis:

  • nõuavad mängijatelt kiiret üleminekut ühelt tegevuselt teisele;
  • on seotud suurte ja väikeste pallide söötmise ja püüdmisega, põrgatamisega, löögikurikaga löömisega jne;
  • sisaldavad märkiviskeid, hüplemist hüpitsaga, hoonööriga, tasakaalu säilitamist (mängud jalgratastel, uiskudel jne)

Kiiruse arendamine. Kiirus on mitmekülgne kehaline võime, mille sisuks on lisaks kiirele reaktsioonile ja liigutustegevusele, stardile, jooksule, palliga jooksmisele, kiirendustele ja pidurdustele veel kiire ja osav mängusituatsiooni ärakasutamine.

Kiirust arendavad liikumismängud, mis:

  • nõuavad õigeaegseid ja kiireid vastuseid visuaalsetele, taktiilsetele ja auditiivsetele signaalidele;
  • on seotud lühikeste kiirete ülejooksudega

Koolieelikute ja noorema kooliea õpilaste puhul on esmatähtis pöörata tähelepanu osavuse ja kiiruse arendamisele.

Jõu arendamine. Jõud on kehaline võime ületada vastupanu, mis tekib keha ja tema osade liikuma panemisel või mitmesuguste vahendite tõstmisel, liigutamisel, lennutamisel

Jõudu arendavad: .

  • hüplemis- ja hüppemängud;
  • heitlusmängud (NB! Heitlusmänge pole soovitav kasutada töös koolieelikute ja noorema kooliea õpilastega);
  • mängud mitmesuguste raskemate esemete (nt topispallid vms) edasiandmise, kandmise, heitmisega;
  • viskemängud (märki- ja kaugusvisetega)

Vastupidavuse arendamine. Vastupidavuse all mõistetakse organismi psüühilis- füsioloogilist vastupanuvõimet väsimusele. Psühholoogilisest küljest kujutab vastupidavus sportlase võimet suuta edasi lükata tahet koormus katkestada, füsioloogilisest küljest aga vastupanuvõimet kogu organismi üldisele väsimusele.

Vastupidavust arendavad:

  • mängud ülejooksudega (-hüplemistega) nende paljukordsel kordamisel, samuti jooksudistantsi pikendamisega;
  • pidevat suurt liikumist nõudvad mängud nende mänguaja pikendamisega.

Üht ja sama liikumismängu on võimalik kasutada mitme kehalise võime arendamiseks. Kõik oleneb mängu läbiviimise metoodikast.


iDevide ikoon Ülesanne
Lugege läbi erinevate kehaliste võimete definitsioonid ja leidke iga kehalise võime arendamiseks vähemalt üks sobiv liikumismäng.