Skip navigation

Ettevõtlus erinevates õppekavades

Alusharidus

Koolieelse lasteasutuse riiklik õppekava (2008) näeb ette, et õppe- ja kasvatustegevuse kavandamisel ja läbiviimisel arvestatakse laste individuaalsete eripäradega. 

Ettevõtlikkust arendades peetakse silmas, et õppe- ja kasvatustegevuses luuakse tingimused, et laps oskaks kavandada oma tegevust, teha valikuid; hinnata oma tegevuse tulemuslikkust; tunda rõõmu oma ja teiste õnnestumistest ning tulla toime ebaõnnestumistega.

Lasteaiaealise lapse põhitegevuseks on mäng, mille kaudu laps omandab uut teavet ning omandab käitumisreeglid ja õpib suhtlema. Mõned lapsed on motoorselt rahutud, impulsiivsed ja tähelepanematud seepärast, et nad ei oska piisavalt oma käitumist kontrollida, olukordi ennetada ja tegevusi planeerida. 

Oskuste õppe meetodi rakendamine on üks võimalus, mille abil saab toetada koolieelses lasteasutuses käivat last erinevate suhtlemis- ja koostööoskuste omandamisel.

Põhikooli 1. aste

Põhikooli riiklikus õppekavas (2011) rõhutatakse, et põhikool kujundab väärtushoiakuid ja -hinnanguid, mis on isikliku õnneliku elu ja ühiskonna eduka koostoimimise aluseks. Õpilane mõistab oma tegude aluseks olevaid väärtushinnanguid ja tunneb vastutust tegude tagajärgede eest. Põhikoolis luuakse alus enesemääratlemisele eneseteadliku isiksusena. Põhikool aitab õpilasel jõuda selgusele oma huvides, kalduvustes ja võimetes ning tagab valmisoleku õpingute jätkamiseks järgneval haridustasemel ja elukestvaks õppeks. 

Ühe olulise pädevusena tuuakse õppekavas välja ka ettevõtlikkuspädevus, mille raames õpilane õpib uusi ideid looma ja ellu viima;  ta oskab näha probleeme ja aitab kaasa nende  lahendamisele; seab eesmärke, koostab plaane, tutvustab neid ja viib ellu. 1.kooliastmes keskendutakse põhiliste suhtlemis- ja koostööoskuste omandamisele, sealhulgas üksteist toetavate ja väärtustavate suhete kujunemisele õpilaste vahel.

Karjääri kujundamise pädevuste arendamisel peaks 1.kooliastme õpilane saavutama järgmised õpitulemused (2016, Karjääri kujundamise osaokuste mudel):

  • Analüüsib erinevate õpi- ja mänguliste tegevuste kaudu ennast ja oma kaaslasi
  • Märkab ja räägib sellest, mis temal ja kaaslastel hästi välja tuleb
  • Saab aru, miks on vaja õppida ja tunneb rõõmu teadasaamisest ja oskamisest. Järgib koostegutsemise ja -õppimise reegleid ja mõistab, miks need on vajalikud.
  • Oskab esitleda oma tugevusi.

Oskuste õppe meetodi rakendamine on üks võimalus, mille abil saab toetada 1.kooliastmel õppivat õpilast erinevate suhtlemis- ja koostööoskuste omandamisel.

Põhikooli riikliku õppekava lihtsustatud õpe


Lihtsustatud õppe (2011) põhiülesanne on suunata kerge intellektipuudega õpilase arengut ja aidata kujuneda isiksusel, kes tuleb eluga toime võimalikult iseseisvalt, teeb võimetekohast tööd, määratleb end oma rahva liikmena ja riigi kodanikuna. Ettevõtluspädevusega seonduvalt tuuakse välja, et õpilane oskab eesmärgistada, kavandada ja hinnata oma igapäevast tegevust ning õpilane oskab tuttavates situatsioonides valida, nõu küsida, otsustada ja vastutust kanda.

Oskuste õppe meetodi rakendamine on üks võimalus, mille abil saab toetada lihtsustatud õppekaval õppivat õpilast erinevate suhtlemis- ja koostööoskuste omandamisel.