Skip navigation

Oskuste õppe tutvustamine lastele

Oskuste õppe tutvustamine lastele

Enne lastele tutvustamist tuleta endale meelde kõige olulisemad põhimõtted Oskuste õppe rakendamisel.

EESMÄRK

  • Eesmärk on aidata lapsel omandada positiivses võtmes just neid oskusi, mida nad vajavad käitumisprobleemi võitmiseks.
  • Koos läbitakse 15 sammu, mille käigus õpitakse mõne nädala jooksul selgeks uus oskus, mis viib soovitud käitumiseni. 

PÕHIMÕTTED

  • lapse tunnustamine ja kiitmine
  • lapsega koostöö saavutamine
  • probleemi sõnastamine oskusena (so tehnika nurgakivi ) 
  • koostöö toetajatega 
  • edasiviiva tagasiside andmine 
    Foto: www.pexels.com

15 SAMMU

1. probleemi muutmine oskusteks 
  • Mida laps peaks õppima, et tema probleem kaoks? 
  • Kui lapsel on mitu probleemi, siis alusta kergemast 
  • Üks samm korraga! 
  • Tükelda suur probleem väikesteks (nt töötan hoolega kaasa matemaatika tunnis) 
  • Oskus ei ole millegi lõpetamine, vaid õigel viisil tegutsemine (mittelöömise oskus / enesevalitsemise oskus)
  • Oskus on väike, konkreetne, realistlik, lapsele sobiv, lihtne, seda on võimalik ette näidata. 
2. Oskuse osas kokkuleppimine 
  • Lapsega lepitakse kokku, millist oskust ta hakkab harjutama. 
  • Võib pakkuda erinevaid variante, millest ta saab valida, selle oskuse, mida tahab õppida esimesena. 
  • Alusta sellest oskusest, mille laps tõenäoliselt õpib ruttu ja probleemideta (nt. päeviku täitmise oskus; õnnestumise kogemus innustab uusi oskusi õppima).
  • Luba lastel üksteist sobiva oskuse leidmisel aidata. 

Näide, kuidas võiks lapsele oskuse õppimisest rääkida: Tead, Jüri, vaatasin eile, kuidas sa  suurel vahetunnil õues tõuksiga trikitasid. Ma imestasin, et sa oled nii hästi tõuksiga trikitamise oskuse selgeks saanud. Mis sa arvad, kas teiste oskuste õppimine võiks sul ka nii hästi minna? Mõtlesin, et võibolla võiksid õppida “rahulikuks jäämise oskust”. See on päris keeruline, aga ma arvan, et kui sa juba trikitamise oskuse oled selgeks saanud, siis võiksid algust teha ka “rahulikuks jäämise oskusega”.

3. Kasu kindlakstegemine 
  • Mida rohkem on kasu (endale, lähedastele), seda suurem soov õppida. Kõik võivad aidata (vanemad, õpetaja, klassikaaslased). 

Näide: Mis sa Jüri arvad, miks on inimestel vaja “rahulikuks jäämise oskust”? Mis kasu sinul võiks sellest olla. Mina arvan, et kõigile meeldib suhelda inimestega, kes ka keerulistes olukordades suudavad rahulikuks jääda. Rasketes olukordades suudavad nad rahulikuks jäädes mõelda ning leiavad häid lahendusi. Seetõttu on neil ka palju sõpru. Mis sa, Jüri, arvad, mis kasu võiks sulle sellest olla, kui omandad “rahulikuks jäämise oskuse”? 

4. Oskusele nime panemine 

Näide: Võiksime sellele oskusele mingi nimetuse panna, näiteks Rahuvalvaja. Või on sul endal mõtteid, mida oskusele nimeks panna?

5. Väeolendi/talismani/maskoti valimine:          

Kes sinu arvates oskaks seda probleemi lahendada? (Terasmees, mõni loom jm) 

Näide: Kes võiks sulle väge anda, et oskus selgeks saaks? Järsku superman?

6. Ergutajate, toetajate leidmine

Näide: Jüri, kes on need klassikaaslased ja pereliikmed, kes võiksid sulle Rahuvalvaja oskuse õppimisel abiks olla? Mina tahaksin ka sulle abiks ja toetajaks olla - kas see sobiks?

7. Usu tugevdamine õnnestumisse           

Näide: Mis sa arvad, kas saad sellega hakkama, et õpid selgeks rahulikus jäämise oskuse?     

Mina usun küll, et saad, sest kui sa juba tõuksiga trikitamise oled selgeks saanud, siis saad rahulikuks jäämise oskuse ka selgeks …

8. Tähistamise kavandamine

Näide: aga kui sul see rahulikuks jäämise oskus ühel päeval selgeks saab, siis tuleb seda päris kindlasti ka tähistada. Minu jaoks on tähistamine seotud kas maasika-vahukoore tordi söömisega või isegi Elamus Spaasse minekuga. Kuidas sulle meeldiks oskuse selgeks saamist tähistada?

9. Oskuse demonstreerimine                              

Näita, mida sa teed, kui oskad… - paluda sageli demonstreerida, see on hea võimalus harjutamiseks.

Nüüd sa võiksid näidata, kuidas sa toimid näiteks olukorras, kui Jaani uus pinal on kogemata laua alla kukkunud, aga ta hüüab üle klassi: õpetaja-õpetaja, Jüri võttis minu pinali ära … 

10. Oskuse avalikustamine                                                     

NB! Oskusest on lihtsam rääkida kui probleemist. Info vanematele, klassile.

Näide: Tähelepanu-tähelepanu 1. a klassi õpilased, tahan teile teatada rõõmsat uudist, Jüri on otsustanud õppida uut ja kõigi õpilaste jaoks ülivajalikku oskust - “rahulikuks jäämise oskust”. Arvan, et olete kõik tähele pannud, kui hästi ta on ära õppinud tõuksiga trikitamise oskuse, küllap saab sama kiiresti selgeks ka rahulikuks jäämise oskus. Arvan, et saame kõik koos talle uue oskuse õppimisel toeks olla? Kas on veel keegi meie klassi õpilastest, kes tahaks koos Jüriga seda oskust õppima hakata?

11. Oskuse harjutamine                                                        

Oskusi võib harjutada demonstreerides, rollimängudes, laps võib ise välja mõelda, kuidas oskust treenida.                                 

Abiks tärnide tabel; kiitus klassi ees.

12. Oskuse meeldetuletamine  

Laps otsustab, kuidas talle oskust meelde tuletatakse ja annab sellest toetajatele teada. 

(nt mingi sõna/märk) 

13. Oskuse omandamise tähistamine                  

Toetajate tänamine, tunnistus, oskuse demonstreerimine.

14. Oskuse edasiõpetamine 

Jüri, sul on rahulikuks jäämise oskus päris hästi selgeks saanud, mulle tundub, et sa võiksid seda ka Jaanile õpetada - mis sa ise sellest arvad?

15. Järgmise oskuse osas kokku leppimine 

Mulle tundub, et see “rahulikuks jäämise oskuse” õppimine läks sul päris edukalt. Olen märganud, et sa suudad isegi päris rasketes olukordades rahulikuks jääda. Aga nüüd, kui sa oled juba oskuste õppimise lainel, võiksid valida veel mõne oskuse, mida õppima hakata.