Skip navigation

Uurimistöö eetika põhinõuded (õpilas)uurimistööle

Eetikanõuded ning võimalikud eetilised probleemid on oluline läbi mõelda juba uurimistöö kavandamisel. Õpilasuurimused lähtuvad üldistest uurimistöö eetilistest nõuetest, mis on kirjeldatud Eesti heas teadustavas (2017) ning on kooskõlas valdkondlike seaduste ja regulatsioonidega (nt Isikuandmete kaitse seadus (Riigikogu, 2019)).  Õpilased vajavad kindlasti tuge uurimiseetikat puudutava küsimuste läbiarutamisel ja otsuste tegemisel. Uurimistöö eetikanõuete järgimisel õpilasuurimistöödes on vastutus uurimistööde juhendajatel. 

Uurimistöö eetika probleemid jagunevad laias laastus kaheks:

  1. andmete kogumise, haldamise ja avaldamisega seotud teemad;
  2. teiste autorite mõtete kasutamisega ja nende korrektse viitamisega seotud teemad. 

Igasuguse sotsiaal- ja loodusteadusliku uurimistöö tegemisel peab järgima andmete kogumise, haldamise ja avaldamisega seotud eetilisi põhimõtteid:

  • Uuring ei tohi kunagi kahjustada uuritavaid inimesi, loomi või uuritavat keskkonda mitte ühelgi moel.
  • Igal inimesel on õigus uuringutes osalemisega nõustuda või sellest keelduda. Uuringus osalemisest võib  keelduda igas uuringu etapis ning keeldumist ei pea kellelegi põhjendama.
  • Alaealiste puhul tuleb nõusolekut uuringus osalemiseks küsida lisaks osalejale ka tema vanematelt.
  • Inimeste uurimisel tuleb tagada uuritavate konfidentsiaalsus. Uuritavad ei tohi olla teistele ära tuntavad. 

Andmete kogumine ja turvaline hoiustamine

  • Enne andmete kogumist tuleb uuritavatele tutvustada uurimistöö eesmärke, ning kuidas andmeid kogutakse, säilitatakse ning kasutatakse. 
  • Koguma peaks ainult nii palju andmeid, kui on uurimistöös vaja. Uuritavaid ei tohi asjatult koormata. Seetõttu võiks juhendamisel mõelda läbi, kas õpilased saaksid koos andmeid koguda ning sama andmestikku mitmes töös kasutada.
  • Inimestelt kogutud andmed (nt küsitluse vastused, intervjuu salvestised) peavad olema turvaliselt hoiustatud vähemalt nii kaua, kuni andmed on isikustatud või isikustatavad. Juhendaja ja/või uurimistööde aluste kursuse juhendaja ülesanne on õpilastega läbi arutada, kuidas on turvaline andmeid hoida ning kuidas maandada riske.
  • Isikustatud andmeid peaks säilitama võimalikult lühikest aega. Juhendaja ja/või uurimistööde aluste kursuse õpetaja ülesanne on  õpilastega läbi arutada kuidas järgida konfidentsiaalsuse printsiipi ning kuidas muuta andmed anonüümseks. Uurimistöö juhendaja võtab vastutuse, et andmete käitlus, sh isikuandmete käitlus, on uurimistöös korrektne.

Viitamine ja tsiteerimine

UPT tegemisel peab järgima korrektse viitamisega seotud eetilisi põhimõtteid. Toetudes erinevatele kirjandusallikatele jm materjalidele peab kasutatud allikatele alati viitama. Viitamata võivad uurimistöös olla ainult nö üldtuntud tõed, nt “päike tõuseb idast” või “Eesti koolides õpetatakse loodusainetest bioloogiat, geograafiat, keemiat ja füüsikat”.

  • Viitama peab seda teksti, mida ollakse ise lugenud. 
  • Võimalusel viidatakse  algallikale ning välditakse kaudset viitamist (viitamist allikale läbi teise allika).
  • Vältida võiks viitamist Wikipediale jt mitteakadeemilistele internetiallikatele. Arutage õpilastega, miks ei ole Wikipedia kõige usaldusväärsem allikas, kuidas Wikipedia tekstid kujunevad ja arenevad. 
  • Kasutades sõna-sõnalist väljavõtet allikast on tegemist tsitaadiga. See peab olema esitatud jutumärkides ning viidatud peab olema konkreetsele leheküljele allikas, kust tsitaat on võetud.
  • Kõik viited ja kasutatud kirjanduse nimistu vormistatakse vastavalt kooli UPT juhendile. 

Uurimistöö eetika kohta vaata lisaks: Teaduseetika ja andmekaitse õpilasuurimustes (Juurik, 2022)

Made with eXeLearning (New Window)