lk 2

 

3. Missuguseid vaimseid oskusi on tarvis kujundada?

Sellele küsimusele vastuse saamiseks on tarvis analüüsida erialaseid töötoiminguid (töötaja tööfunktsioone), et teha kindlaks, missuguseid otsustusi on tarvis nende sooritamisel (täitmisel) vastu võtta ning milliste vastuvõtmine valmistab õppuritele raskusi. Vastavate otsuste vastuvõtmise valmidus ongi kujundamist vajav oskus. Kogenud kutseõpetaja saab sellega hakkama olemasolevate ettekujutuste põhjal, vähemkogenud õpetaja peab vajaliku info hankima õppurite tegutsemise jälgimise teel.

On vajalik, et teooriaõppe ainekavade teemad saaksid nende läbiviimise käigus kujundamist vajavate vaimsete oskuste loenditega varustatud.

4. Missuguste ülesannete kaudu vastavaid oskusi kujundada?

Kui kujundamist vajavad vaimsed oskused on välja selgitatud, siis on tarvis konstrueerida ülesanded, mille lahendamise käigus need oskused õppuritel välja kujunevad.

Ülesanded koosnevad teatavasti mingi situatsiooni kirjeldusest ja sellele järgnevast küsimusest. Ülesande aluseks oleva situatsiooni kirjeldusega tuleb jäljendada (imiteerida) võimalikult täpselt seda olukorda, milles õppuril tuleb praktilise töötoimingu käigus otsustus vastu võtta. Ülesandes püstitatud küsimus peab vastusena nõudma langetamist vajava otsustuse formuleerimist. Võib arvata, et õppurid, kes on teooriaõppes taolise ettevalmistuse saanud, tegutsevad kujundatud vaimsete oskuste varal praktilises töös tunduvalt iseseisvamalt.

Konstrueeritavaid ülesandeid ei pruugi alati pelgalt ainult ühele otsustusele üles ehitada. Need võivad ka komplekssed olla, nõudes oma täitmise käigus paljude vajalikkude otsustuste tegemist. Samas ei ole välistatud olukorrad, kus situatsioone on võimalik esitada ja vastavaid otsustusi saab teha ilma pikema arutluseta. Selliste otsustuste vastuvõtmise valmiduse kujundamiseks pole vaja eraldi ülesandeid konstrueerida. Selleks piisab, kui õppematerjali arutelu käigus esitada õppureile küsimusi, mis panevad neid käsitletava töötoimingu orienteerumisaluse üksikosade kokkuseadmise olukorda: "Kuidas...? Millega...? Mida arvestades...? Miks...? jne". Midagi taolist õpetajad sageli ka teevad, kuid tavaliselt on küsimuste esitamine seotud õppematerjali mõistmise kindlustamisega, mitte aga õppurite tegutsemisvalmiduse kujundamisega.

iDevice ikoon Mõtlemisülesanne
Analüüsi oma eriala töötoiminguid ja mõtle, milliseid vaimseid oskusi on vaja sinu erialal kujundada.

Teooriaõppetund/Meidi Sirk