5.2. Karikasüsteem

iDevice ikoon Karikasüsteem

Karikasüsteem e. ühe kaotuse süsteem

Selle võistlussüsteemi põhimõte on, et kaotuse (või kaotused) saanud osavõtja langeb edasisest konkurentsist välja, kaotuseta jäänud osavõtja on aga võistluse võitja. Ka selle võistlussüsteemi rakendamisel on kaks poolt -

  • positiivne - võimalik suur osalejate arv ja lühike ajavahemik
  • negatiivne - võimalik selgitada ainult võitjat ja teise koha omanikku, pooled osavõtjad langevad edasisest võistlusest välja juba pärast esimest mängu, juhuslikkuse ja võistkondade loosimise osakaal on väga suur.

Väljalangemissüsteemil on kaks põhilist varianti -

  • ühe kaotuse ehk ühe miinuse süsteem ehk karikasüsteem
  • kahe kaotuse ehk kahe miinuse süsteem.


Alljärgnevalt keskendume esimesele, ühe kaotuse süsteemile, mis on kergem variant ja toome näitena tabeli 16 osavõtjaga -

Horisontaaljoone peale kantakse osavõtja nimi, püstjooned tähistavad mänge ja nende lugemisel saame fikseerida mängude arvu. Piltlikult on näha, et pärast omavahelist mängu pääseb kahest osavõtjast edasi ainult võitja.

Tabeli täitmise põhimõtted. Väljalangemissüsteemi puhul koostatakse kõigepealt tabel. Siis kantakse osavõtjad (loosimine või paigutamine) tabelisse. Vooru mõiste on siin sama mis ringsüsteemis. Esimeses voorus kohtuvad kõrvuti olevad numbrid - 1 ja 2, 3 ja 4 jne. Teises voorus kohtuvad esimeses voorus võitnud osavõtjad samas järjekorras - esimese paari võitja teise paari võitjaga jne. Nii peetakse mängud joonestiku lõpuni. Viimase vooru kohtumist, kus osaleb kaks osalejat, nimetatakse finaaliks, eelviimast vooru (osalejaid 4) poolfinaaliks. Poolfinaalide võitjad saavad õiguse mängida finaalis, kaotajad jagavad 3.-4. kohta.

Paremaks orienteerumiseks tabelis märgitakse esimese vooru horisontaaljoonte otstesse osavõtjate järjekorranumbrid ja vertikaaljoonte juurde ringi sisse mängude järjekorranumber. Mängu võitja kantakse mängijatepaari ühendava joone peale ja tulemus selle alla. Väljakuperemeheks on alati tabelis ülemisel joonel asuv osavõtja.

Kui osavõtjaid on 2 või 2 mingis astmes, siis alustavad kõik osalejad mänge esimeses voorus ja tabel on sellisel juhul korrapärane. Kui aga osavõtjate arv ei vasta arvule 2 mingis astmes, siis alustab osa võistlejaid mänge I, osa II voorus ja tabel on esimestes voorudes ebakorrapärane. Tavaliselt kantakse sellisel juhul I vooru osalejad tabeli keskmisse osasse.

 

Paaritu arvu osavõtjate korral peetakse tabeli esimeses pooles I voorus üks mäng rohkem, otse II vooru saajaid on tabeli alumises osas ühe võrra rohkem

Mängude arv ühe kaotuse süsteemi puhul on alati ühe võrra väikse osavõtjate arvust.

iDevide ikoon Küsimus
Nimeta karikasüsteemi positiivsed küljed.