Koolikultuur kui muutuste piiraja või toetaja

Koolikultuur võib toetada või piirata muutusi koolis, tulenegu need kas seesmisest arengust või välistest põhjustest.

Seesmiste piirangute hulka kuulub traditsiooniline, konservatiivne hoiak (koolikultuuritüüp), mis teeb keeruliseks nt klassidevaheliste projektide, õppetunni ja klassiruumi raamest väljuva õppetegevuse, projektõppe, tiimiõppe jmt algatamise ning läbiviimise, aga ka õpilaste kaasamise õppe või õppetunni kavandamisse, kooliuuringutesse, tagasisidestamisse. Traditsiooniline, passiivne koolikultuur püüab säilitada kooli status quo ka väliste (õppekava, seadusandlus jm) muutuste korral.

Aktiivsed ja inimkesksed (humanistlikud) koolikultuurid toetavad muutusi püüdes tasakaalustada muutuste sotsiaalseid ja indiviidi mõjutavaid aspekte.