Skip navigation

Koostööoskuste arendamine

Koostööoskuste arendamine

Allikas: www.pixabay.com

Mõistes paremini koostööoskuste kujunemist ning keerukat struktuuri näeme, et koostööoskuste arendamine on süsteemne, aeganõudev ning kindlasti samm-sammuline protsess. Lisaks on mõistlik koostööoskusi harjutada ka erinevates kontekstides  (nt veebis, kohapeal) ja eesmärkidel (omavaheline lühike mõttevahetus tunnis, koos uute mõtete konstrueerimine eelneva ettevalmistuse pinnalt, pikemaajalised koostööprojektid, millega minnakse mitmes tunnis edasi ning mis eeldavad ka iseseisvat tööd sh loovtööd). Kõik see lisab õpetaja jaoks ülesannete valikule ja ettevalmistamisele omakorda uue mõõtme. Õpetajatele võib koostööoskuste mõtestatud toetamine olla keerukas, sest väiksemates gruppides toimuva töö pidev monitoorimine nõuab väga head klassi haldamise oskust, samuti on väga ajamahukas ning nõuab ka täpsemaid teadmisi ja oskusi koostöisete ülesannete ettevalmistus, kus õpilased jõuavad samm-sammult ise paremate koos õppimise oskusteni. Janssen ja Wubbels (2018) on uurinud koostöisete ülesannete kasutamisel nii õpetaja kui ka õpilaste perspektiivi ning toonud välja, et õpetajate sõnul on nende jaoks keeruline jälgida õpilaste püsimist ülesande juures, rühmatööga seotud aja juhtimine ja rollide valimise toetamine , sobilike ülesannete leidmine, meeskonnatööd takistavate uskumuste ja käitumistega toimetulek (negatiivne meelestatus rühmatöö tegemise osas) ning rühmatöö hindamine. Mõeldes täpsemalt läbi, kuidas enda töös koostööoskusi arendatakse, millised teemad ja ülesanded selleks sobivad, kuidas oskuste areng ajas toetatud on ning mida keerukamates ettetulevates olukordades tehakse ollakse ka rohkem valmis meeskonnatööd enda tegevustesse integreerima. See kõik võimaldab lõpuks saavutada võimalikult tõhusa õpikeskkonna, mis toetub sügava õppimise toetamise printsiipidele (ICAP mudel, Chi & Wylie, 2014). 


Allikas: www.pixabay.com


ÜLESANNE 8.
Nüüd on aeg kraadida iseenda meelestatust grupitöö rakendamise osas õppimisprotsessi toetamisel. Seejärel saab ülesandes 9 luua plaani, mis võimaldab veel paremini neid teemasid enda õpetamistegevustesse integreerida. 

Esmalt vasta järgmistele küsimustele. 

1. Hinda 10-pallisel skaalal kuivõrd oluline on Sinu jaoks meeskonnatöö kasutamine õpetamise osana?

Ei ole üldse oluline  1….2….3….4….5….6….7…8….9…10   On väga oluline 

Pane kirja, miks valisid just selle punkti.

2. Järgmisena hinda 10-pallisel skaalal kuivõrd usud, et saad hakkama meeskonnatöö oskuse tõhusa toetamisega enda õpilastel? 

Ei saa üldse hakkama  1….2….3….4….5….6….7…8….9…10   Saan väga hästi hakkama

Pane kirja, miks valisid just selle punkti?

3. Viimaks mõtle, kuivõrd tunned, et meeskonnatöö kasutamine ja samm-sammuline õpetamine Sinu tundides on liiga tülikas? 

Ei ole minu jaoks üldse tülikas  1….2….3….4….5….6….7…8….9…10   On minu jaoks liiga tülikas

Pane kirja, miks valisid just selle punkti.


Mõtiskle, millist olulist valdkonda meeskonnatöö sujumisel kaardistasid järgnevad väited? 

Järgmiseks tutvud erinevate põhimõtetega koostööoskuste toetamisel, millest lähtuvalt saad planeerida tööd enda õpilastega. Samuti saad ülesandes 9 teada, mida siin ülesandes hinnatud väidete abil kaardistasid.