Skip navigation

Mida kujutavad endast koostööoskused?

Mida kujutavad endast koostööoskused?

Allikas: www.pixabay.com


ÜLESANNE 1.
Teema paremaks mõistmiseks ning õppimisest püsivama kasu saamiseks on enne kursusesse sukeldumist kasulik mõtiskleda, mida juba teema kohta teate ning seejärel kõrvutada seda kursusel õpitavaga. Alusta vastamisega järgmistele küsimustele oma seniste teadmiste pinnalt:

  • Mis on koostööoskused?
  • Kui jälgida õpilaste või iseenda tegutsemist, siis mis võiks näidata, kas tegemist on heade või hoopis toetamist vajavate koostööoskustega?


Koostööoskused (cooperation skills, team work skills) on katusmõiste, mille alla kuulub terve rida alaoskuseid. Koostööoskuseid peetakse olulisteks ülekantavateks ehk tegevusvaldkkonnast sõltumatuteks oskusteks, mis on vajalikud edukaks toimetulekuks nii õppimises kui tööelus (OECD, 2021, UNESCO, 2021). 

Ettevõtluse valdkonnas on kirjeldatud koostööd kui kollektiivset pingutust, kus meeskonna liikmed soovivad saavutada ühiseid eesmärke (Anderson-Butcher et al., 2014; Salas et al., 2008) ning meeskonna liikmetel on olemas pädevused nii seatud eesmärkide elluviimiseks kui ka ettevõetud ülesannete täitmise jälgimiseks ning kohustused ja soov meeskonnana töötada (Baker, Day & Salas, 2006). 

Ettevõtluspädevuse mudelis kuuluvad koostööoskused sotsiaalsete olukordade lahendamise plokki (vt joonis 1).

Koostöö ei tähenda alati füüsiliselt ühes ruumis viibimist ning just virtuaalset koostööd kasutatakse viimasel ajal sagedasti ka töökeskkonnas. Ettevõtluspädevuse mudeli raamdokumendis on koostöö osas samuti rõhutatud muuhulgas virtuaalse koostöökogemuse saamise ja õppimise olulisust (Malleus et al., 2021) nn geograafiliselt hajutatud meeskonnad täidavad ühiseid ülesandeid ja viivad ellu mitmekesiseid projekte (Townsend, DeMarie & Hendrickson, 1998). Virtuaalsed meeskonnad töötavad töötavad projektides sama eesmärgi nimel interaktiivselt, ületades ajast ja ruumist tulenevaid takistusi ning kasutades suhtlemiseks info- ja kommunikatsioonitehnoloogiat (Lin, Standing & Liu, 2008). Virtuaalsel koostööl on nii eeliseid ka väljakutseid. Näiteks on uurimused näidanud, et ettevõtted, kus on kasutatud virtuaalset koostööd, tegutsevad kulu- ja ajaefektiivsemalt ning on konkurentsivõimelisemad, sh edukamad talentide palkamisel (Benson-Armer & Hsieh, 1997; Bailey et al., 2011). Samas nõuab virtuaalselt koostöö tegemine veel eraldi oskuste õppimist, et saavutada meeskondades usaldus, luua seotusetunne ja tagada ühtlase tasemega digipädevused (Bailey et al., 2011). Seetõttu tuleks koostööoskuste arengu toetamisel pöörata tähelepanu nii otsesuhtluse kaudu toimuvale koostööle kui ka veebi teel toimuvale koostööle. Järgneva materjaliga tutvudes saabki silmas pidada võimalust pakkuda lisaks näost-näkku meeskonnatöö võimalusele õpilastele kogemust nii lühemate kui ka pikemate projektidega, kus nad peavad leidma võimalusi ka veebi teel aruteludeks. 


Allikas: www.pixabay.com


ÜLESANNE 2.
Edasi läheme koostööoskuste sisu täpsustamisega. Kõigepealt vaata järgnevat videot ning mõtle kaasa, milliseid koostööoskuste elemente Martin Villig enda kokkuvõttes mainib.

Martin Villig (Taxify) Meeskonnatöös peitub jõud