lk 3
3)
Binaarmeetodite süsteem. Õppemeetodite
binaarse iseloomu määrab ära nende realiseerimisel erinev iseloom õpetaja
tegevusel (õpetamismeetod) ja õppija tegevusel (õpimeetod). Õpetaja tegevus
kutsub esile õppija tegevuse. Ja see meetodite süsteem lähtub sellest, et
õpilane on õppeprotsessis aktiivne subjekt. (Mahmutov 1981: 114)
Õpetamismeetod |
Õpimeetod |
Teadustusmeetod | Jäljendusmeetod |
Seletusmeetod | Reproduktiivne meetod |
Seletus- ja virgutusmeetod | Osalise otsingu meetod |
Virgutusmeetod | Otsingumeetod |
Juhendusmeetod | Praktikameetod |
Teadustusmeetodi puhul teeb õpetaja õppijatele faktid ja järeldused teatavaks ilma neid piisavalt seletamata, üldistamata ja süstematiseerimata. Jäljendusmeetodi puhul kuulab õppija õpetaja jutustust, vaatleb tema poolt tehtavat ilma seda analüüsimata ja lahti mõtestamata. Seda meetodit kasutatakse kõige enam kordamisel ja vilumuste kujundamisel. (Kõverjalg 1995: 17)
Seletusmeetodi puhul õpetaja üldistab, kirjeldab ja
seletab fakte ning nähtusi. Ta avab uute mõistete olemuse sõna ja näitlikkuse
ning toimingute ühendamise kaudu. Reproduktiivse ehk taasloova meetodi
puhul õppija kuulab, tajub, vaatleb, mõtestab lahti, süstematiseerib,
analüüsib jne õpetaja esitatud õpimaterjali. Õppija tegevus on teadlik, uued
teadmised seostab ta varem omandatuga, kuid õppija iseseisvuse tase on veel
madal. (Kõverjalg 1995: 17)
Juhendusmeetodit kasutatakse õppijate praktilise tegevuse
organiseerimisel. Sel juhul juhendab (instrueerib) õpetaja õpilasi mingiks
praktiliseks tegevuseks, selgitab, mida on vaja teha, ning näitab, kuidas teha.
Praktikameetodi
puhul on õppija põhitegevuseks mitmesugused praktilised toimingud: esemete
valmistamine, modelleerimine, seadmete reguleerimine ja remontimine, skeemide
koostamine. Selle meetodi puhul tuleb pea töö ühendada käte tööga. (Kõverjalg 1995: 17)
Seletus- ja
virgutusmeetodi puhul suunab õpetaja
oma seletuste ning virgutavate võtetega õppijaid iseseisvatele otsingutele. Ta
osalt seletab õppeainet, osalt esitab õpilastele probleemseid
tunnetusülesandeid uute teadmiste iseseisvaks avastamiseks. Tegemist on
probleemõppe ühe põhimeetodiga. Osalise otsingu meetodi puhul
ühendab õppija õpetaja seletuse otsingulise tegevusega. Selle meetodi
puhul otsivad õppijad õpetaja antud ülesannetele iseseisvaid lahendusi ja
teevad järeldusi. Vajaduse korral pöörduvad nad abi saamiseks ka õpetaja poole. (Kõverjaög 1995: 18)
Teooriaõppetund/Meidi Sirk