lk 3

 

3) Binaarmeetodite süsteem. Õppemeetodite binaarse iseloomu määrab ära nende realiseerimisel erinev iseloom õpetaja tegevusel (õpetamismeetod) ja õppija tegevusel (õpimeetod). Õpetaja tegevus kutsub esile õppija tegevuse. Ja see meetodite süsteem lähtub sellest, et õpilane on õppeprotsessis aktiivne subjekt. (Mahmutov 1981: 114)

Õpetamismeetod

Õpimeetod

Teadustusmeetod Jäljendusmeetod
Seletusmeetod Reproduktiivne meetod
Seletus- ja virgutusmeetod Osalise otsingu meetod
Virgutusmeetod Otsingumeetod
Juhendusmeetod Praktikameetod

Teadustusmeetodi puhul teeb õpetaja õppijatele faktid ja järeldused teatavaks ilma neid piisavalt seletamata, üldistamata ja süstematiseerimata. Jäljendusmeetodi puhul kuulab õppija õpetaja jutustust, vaatleb tema poolt tehtavat ilma seda analüüsimata ja lahti mõtestamata. Seda meetodit kasutatakse kõige enam kordamisel ja vilumuste kujundamisel. (Kõverjalg 1995: 17)

Seletusmeetodi puhul õpetaja üldistab, kirjeldab ja seletab fakte ning nähtusi. Ta avab uute mõistete olemuse sõna ja näitlikkuse ning toimingute ühendamise kaudu. Reproduktiivse ehk taasloova meetodi puhul õppija kuulab, tajub, vaatleb, mõtestab lahti, süstematiseerib, analüüsib jne õpetaja esitatud õpimaterjali. Õppija tegevus on teadlik, uued teadmised seostab ta varem omandatuga, kuid õppija iseseisvuse tase on veel madal. (Kõverjalg 1995: 17)

Juhendusmeetodit kasutatakse õppijate praktilise tegevuse organiseerimisel. Sel juhul juhendab (instrueerib) õpetaja õpilasi mingiks praktiliseks tegevuseks, selgitab, mida on vaja teha, ning näitab, kuidas teha. Praktikameetodi puhul on õppija põhitegevuseks mitmesugused praktilised toimingud: esemete valmistamine, modelleerimine, seadmete reguleerimine ja remontimine, skeemide koostamine. Selle meetodi puhul tuleb pea töö ühendada käte tööga. (Kõverjalg 1995: 17)

Seletus- ja virgutusmeetodi puhul suunab õpetaja oma seletuste ning virgutavate võtetega õppijaid iseseisvatele otsingutele. Ta osalt seletab õppeainet, osalt esitab õpilastele probleemseid tunnetusülesandeid uute teadmiste iseseisvaks avastamiseks. Tegemist on probleemõppe ühe põhimeetodiga. Osalise otsingu meetodi puhul ühendab õppija õpetaja seletuse otsingulise tegevusega. Selle meetodi puhul otsivad õppijad õpetaja antud ülesannetele iseseisvaid lahendusi ja teevad järeldusi. Vajaduse korral pöörduvad nad abi saamiseks ka õpetaja poole. (Kõverjaög 1995: 18)

Virgutusmeetodiga õhutab õpetaja õppijaid iseseisvale aktiivsele vaimsele tegevusele. Ta suunab õppijate iseseisva tegevuse probleeme lahendama, omapoolset abi seejuures andmata. Otsingumeetodi puhul avab õppija uuritava probleemi olemuse iseseisvalt, ta otsib ise uusi teadmisi ja tegevusviise probleemide püstitamise ja nende lahendamise kaudu. (Kõverjalg 1995: 18)

Teooriaõppetund/Meidi Sirk