Skip navigation

Ettevõtluspädevuse pädevusvaldkond: sotsiaalsete olukordade lahendamine

3. Sotsiaalsete olukordade lahendamine

Sotsiaalsete olukordade lahendamine hõlmab endas koostööd, suhtlemist ja algatamist (vt joonis 5). Sotsiaalsete olukordade lahendamise alapädevused on omavahel tihedalt seotud ning nende range eristamine ei ole võimalik, sest üks pädevus võib olla teise sisendiks (nt koostööoskus eeldab suhtlemisoskust) ning neid rakendatakse ja nende arengut toetatakse sageli koos.

sots

Joonis 5. Sotsiaalsete olukordade lahendamine (Arro et al., 2018)

Algatusvõime (personal initiative, proactivity)

Võime ja soov alustada aktiivselt eesmärgile orienteeritud tegevusi.

Algatusvõimet võib käsitleda kui võimaluste märkamist ja kasutamist ning vastuvõtlikkust uutele ideedele. See väljendub motiveeritud, avatud, enesejuhitud, inspireerivas, teisi indiviide kaasavas ja võimestavas (empowering) loomingulises tegutsemises, veenmisoskuses ning kalkuleeritud riskide võtmises püstitatud eesmärkide ja/või projektide edukaks elluviimiseks. Algatamine on käitumine, et ületada takistused motiveeritult, teadlikult ja eesmärgipäraselt tegutsedes. Algatusvõime on tugevalt seotud ka teiste ettevõtluse alapädevustega. Näiteks on leitud, et algatusvõimeline inimene usub oma võimete arendatavusse, on innovaatiline ning kindlameelne eesmärkide poole püüdlemisel. Algatusvõime arengut saab toetada sobivate õppemeetodite kasutamisega õppes.

Suhtlusoskused (communication skills)

Oskus tulla toime erisugustes sotsiaalsetes olukordades soovitud eesmärkide saavutamiseks.

Suhtlusoskus väljendub indiviidi võimekuses tulla toime erisugustes sotsiaalsetes olukordades sotsiaalsete eesmärkide saavutamiseks ja eeldab vastastikust koostoimet (interaktsiooni). Suhtlusoskused on tihedalt seotud eneseteadlikkuse, enesejuhtimise, sotsiaalse teadlikkuse ja vastutustundliku, sh eetilise otsustamisega. Head suhtlemisoskused väljenduvad võimekuses töödelda sotsiaalset informatsiooni, olla tolerantne, empaatiline ja eetiline, märgata ning reageerida asjakohaselt suhtluspartnerite reaktsioonidele. Need väljenduvad heades läbirääkimise ja ideede esitlemise oskuses, infohulgast olulise väljatoomise, kokkuvõtete tegemise oskuses.

Koostööoskused (co-operation skills)

Oskus teha koostööd erinevates sotsiaalsetes kontekstides ühiste eesmärkide saavutamiseks, sh oskus ja soov toetada meeskonda edu saavutamisel.

Koostööoskusi võib käsitleda kui sotsiaalsetel oskustel põhinevat ühistöö vormi, mille puhul ühe osaleja edu tähendab ka teis(t)e osaleja(te) edu ja vastupidi. Koostöö on kollektiivne pingutus, kus meeskonna liikmed soovivad saavutada ühiseid eesmärke ning tulemuslik koostöö eeldab kõigile ühtemoodi mõistetavat mõtestatud eesmärki, harmoonilisi suhteid, jagatud vastutust, töörõõmu ja pühendumist. See eeldab ka võrgustiku tähtsuse ja erinevate koostöövormide mõistmist, osaliste kaasamise tähtsuse mõistmist väärtusloome protsessis.

Aruteluküsimus

Arutlege, kuidas on sotsiaalsete olukordade lahendamise pädevusvaldkonna alapädevused omavahel seotud.