Skip navigation

Projektõpe toote valmistamiseks

https://drawkit.com/product/education-free-vector-illustrationsÕpilaste ettevõtlikkust toetavat projektõpet rakendas kutseõpetaja ehituspuusepa erialal teoreetilise ja praktilise lõimitud õppe läbiviimisel. 
Eesmärk oli toetada tervikpildi saamist ja praktilist kogemust tootmisest, alates toote kavandamisest lähtuvalt kliendi vajadustest ja soovidest, kuni selle müümiseni kliendile. Eesmärgiks oli, et õppija omandab konkreetse toote kavandamise ja valmistamise oskused, kasutades teooriateadmisi ja erinevaid tehnoloogiad.

Õppe tulemusel suutsid õppijad kavandada ja valmistada puidust toote vastavalt tellija vajadustele ja soovidele.

Strateegia rakendamiseks koostas õpetaja teooriaõppe õppevara ja viis läbi teooriaõpe. Õpetaja  koostas õppeülesande, õppija juhise ja hindamiskriteeriumid. Vaja oli varuda ka vajalikud töövahendid ja materjalid. Enne projektiga alustamist selgitas õpetaja ülesannet ja hindamist õppijatele. Õpilased tutvusid lähteülesandega ja töövahenditega kooli õppebaasis. Seejärel moodustati projektimeeskonnad. Järgnes toote kavandamine meeskondades lähtuvalt kliendi vajadustest ja soovidest, seejärel toote valmistamine. Õpetaja juhendas kogu protsessi kestel pidevalt ning andis meeskondadele tagasisidet. Valminud toodete kohta said meeskonnad tagassidiet, mille andmisel tugines õpetaja hindamiskriteeriumitele ja ehitusnormidele. Järgnes toote viimsitlemine ja kliendile esitlemine, õpetaja tagasiside. Porjekti lõppedes tegid meeskonnad kokkuvõte projekti käigus valminud tootest ja omandatud teadmistest ja oskustest.

Selle näite puhul kasutati projektõpet ehituspuusepa eriala kutsekeskhariduse taseme  õppijatega, samuti täiskasvanud õppijatega, nii koolipõhises kui töökohapõhises õppes. Osad täiskasvanud õppijad olid suure praktilise töökogemusega.

Strateegiat saab kasutada erinevate õppetasemete ning erinevate erialade õppes, kus praktilise õppe käigus saab valmistada mistahes tooteid klientidele. Strateegiat on võimalik kohandada erineva õppemahu jaoks. Kompelekssema toote puhul saab meeskonna jaotada alameeskondadeks, mis täidavad erinevaid, ühisest eesmärgist lähtuvaid ülesandeid.

Strateegiat saab rakendada erineval viisi, lähtuvalt õppijate rühma vajadustest, eelnevatest teadmitest ja kogemusest, kasutades kasutades erinevaid õpikeskkondi, ja töökorraldust nii individuaalset tööd kui meeskonnatööd.

Projektõpe motiveerib õppijaid, tekitades huvi ja kaasates õppijaid. See aitab kinnistada teooriateadmisi, aitab õppijatel mõtestada tööd ja võimaldab:

  • omandada oskuse osaleda tööprotsessis tervikuna;
  • toetada meeskonnas töötamise oskuste arengut
  • lõimida teooria- ja praktilist õpet;
  • tagada töömaailmale lähedase õpikeskkonna, valmistab tõhusalt ette osalemiseks tööturul;
  • kasutada mitmekesiseid õpikeskkondi;
  • pakkuda tagasisiderohket õpikeskkonda (näiteks tagasiside õppijatele, meeskonnakaaslastelt, klientidelt, enesehinnang);
  • rakendada erinevaid lõiminguid;
  • arendada ettevõtlikkuspädevust. Arendatavad pädevusvaldkonnad ja alapädevused on esitatud järgnevas tabelis.
Pädevusvaldkond Alapädevus
Enesejutimine

Arenguuskumus

Autonoomne motivatioon

Emotsioonidega toimetulek

Metatunnetus

Sotsiaalsete olukordade lahendamine

Algatusvõime

Suhtlemisoksused

Koostööoskused

Väärtust loov mõtlemine ja lahenduste leidmine

Loovus

Probleemilahendusoskus

Planeerimisoskus

Eetilisus ja jätkusuutlikkus

Äriideede elluviimine

Keskonna mõistmine

Ärivõimalused

Finantskirjaoskus